Hiustenmuotoilutuotteiden käyttö ja tuotteiden valintaan vaikuttavat tekijät
Kivilompolo, Saara (2022)
Kivilompolo, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315195
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien hiustenmuotoilutuotteiden käyttöön ja tuotevalintoihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kosmetiikka- ja hygienia-alalla toimiva yritys. Tämä opinnäytetyö tehtiin markkinoinnin ja kulutuksen näkökulmasta. Tässä työssä tutkittiin kuluttajien valintoihin vaikuttavia tekijöitä hiuskosmetiikassa, tarkasteltiin hiustenmuotoilun trendejä ja pohdittiin, millainen tulevaisuuden hiuskosmetiikan kuluttaja on. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos hiuskosmetiikan trendeistä ja hiustenmuotoiluun liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tuotekehitysidea, jota voidaan hyödyntää hiuskosmetiikan tuotekehityksessä ja brändityössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin hiuskosmetiikan historiaa, hiuskosmetiikan tuotteita ja hiuskosmetiikkatuotteiden pääasiallisia tehtäviä. Tarkasteluun otettiin myös hiuskosmetiikan trendit, kosmetiikkatuotteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät, kosmetiikan mielikuvien tarkastelu, kuluttajakäyttäytyminen ja koronapandemian vaikutukset alaan. Tietoperustassa tarkasteltiin kansainvälisiä tiedeyhteisön hyväksymiä tutkimusartikkeleita ja alan muuta ammattikirjallisuutta.
Menetelmällisinä ratkaisuina tässä työssä käytettiin yhdistelmämenetelmää. Opinnäytetyössä suoritettiin määrällinen kyselytutkimus kuluttajille ja laadulliset, puolistrukturoidut teemahaastattelut asiantuntijoille. Työn asiantuntijat olivat parturi-kampaajia. Kyselytutkimus analysoitiin määrällisesti ja laadulliset teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön keskeisten tulosten perusteella kuluttajien kolme tärkeintä valintakriteeriä ja ominaisuutta hiustenmuotoilutuotteiden valinnassa olivat tuotteen laatu, tuotteen helppo saatavuus ja tuotteen hinta. Teemahaastattelujen perusteella selvisi, että hiuskosmetiikkaan tarvittiin lisää tuotekehitystä ja uudelle hiustenmuotoilutuotteelle olisi tarvetta.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tuotteiden hinta ja laatu olivat merkittävimmät valintakriteerit tuotteiden valintapäätöksissä. Kuluttajat halusivat hiustenmuotoilutuotteiltaan selkeitä hyötyjä. Käytetyimmät hiustenmuotoilutuotteet olivat hiuslakka ja kuivashampoo ja hiustenmuotoilutuotteita ostettiin eniten päivittäistavarakaupasta, kosmetiikan erikoisliikkeistä ja kampaajilta. Jatkokehitysehdotuksena tämän työn pohjalta oli kehittämistuotoksesta syntyneen tuoteidean tuotekehittäminen ja sopivien raaka-aineiden löytäminen tuotteen valmistukseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin hiuskosmetiikan historiaa, hiuskosmetiikan tuotteita ja hiuskosmetiikkatuotteiden pääasiallisia tehtäviä. Tarkasteluun otettiin myös hiuskosmetiikan trendit, kosmetiikkatuotteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät, kosmetiikan mielikuvien tarkastelu, kuluttajakäyttäytyminen ja koronapandemian vaikutukset alaan. Tietoperustassa tarkasteltiin kansainvälisiä tiedeyhteisön hyväksymiä tutkimusartikkeleita ja alan muuta ammattikirjallisuutta.
Menetelmällisinä ratkaisuina tässä työssä käytettiin yhdistelmämenetelmää. Opinnäytetyössä suoritettiin määrällinen kyselytutkimus kuluttajille ja laadulliset, puolistrukturoidut teemahaastattelut asiantuntijoille. Työn asiantuntijat olivat parturi-kampaajia. Kyselytutkimus analysoitiin määrällisesti ja laadulliset teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön keskeisten tulosten perusteella kuluttajien kolme tärkeintä valintakriteeriä ja ominaisuutta hiustenmuotoilutuotteiden valinnassa olivat tuotteen laatu, tuotteen helppo saatavuus ja tuotteen hinta. Teemahaastattelujen perusteella selvisi, että hiuskosmetiikkaan tarvittiin lisää tuotekehitystä ja uudelle hiustenmuotoilutuotteelle olisi tarvetta.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tuotteiden hinta ja laatu olivat merkittävimmät valintakriteerit tuotteiden valintapäätöksissä. Kuluttajat halusivat hiustenmuotoilutuotteiltaan selkeitä hyötyjä. Käytetyimmät hiustenmuotoilutuotteet olivat hiuslakka ja kuivashampoo ja hiustenmuotoilutuotteita ostettiin eniten päivittäistavarakaupasta, kosmetiikan erikoisliikkeistä ja kampaajilta. Jatkokehitysehdotuksena tämän työn pohjalta oli kehittämistuotoksesta syntyneen tuoteidean tuotekehittäminen ja sopivien raaka-aineiden löytäminen tuotteen valmistukseen.