Asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät catering-palvelussa
Henttonen, Sara (2022)
Henttonen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515433
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle, Lounaskahvila Marjikselle kehitysehdotuksia yrityksen catering-palveluun, jotta asiakkaat tavoittaisivat yrityksen palvelut ja päätyisivät ostopäätökseen. Työn tarkoituksena oli saada toimeksiantajan catering-palvelut vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ymmärtämällä asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu catering-palvelun tuottamisesta asiakkaalle. Työssä keskitytään catering-palvelun tuottamiseen vaadittavaan asiantuntemukseen, palvelun näkyvien osien muodostumiseen ja palvelun laadun ulottuvuuksiin. Tietoperustassa käsitellään myös asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja käydään läpi asiakkaan ostoprosessin vaiheita ennen ostopäätöstä.
Kehitysehdotukset toimeksiantajalle muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan ja tutkimusaineiston pohjalta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka avulla selvitettiin asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä catering-palvelussa. Kyselytutkimus tavoitti 12 yrityksen palveluista kiinnostunutta ihmistä.
Tutkimustuloksien pohjalta kehitysehdotuksissa haluttiin tuoda esille saatavilla olevan tiedon merkitys yrityksestä ja sen palveluista. Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajalle annettiin ideoita yrityksen verkkosivujen perustamiseen sekä kannustettiin henkilökunnan ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu catering-palvelun tuottamisesta asiakkaalle. Työssä keskitytään catering-palvelun tuottamiseen vaadittavaan asiantuntemukseen, palvelun näkyvien osien muodostumiseen ja palvelun laadun ulottuvuuksiin. Tietoperustassa käsitellään myös asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja käydään läpi asiakkaan ostoprosessin vaiheita ennen ostopäätöstä.
Kehitysehdotukset toimeksiantajalle muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan ja tutkimusaineiston pohjalta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka avulla selvitettiin asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä catering-palvelussa. Kyselytutkimus tavoitti 12 yrityksen palveluista kiinnostunutta ihmistä.
Tutkimustuloksien pohjalta kehitysehdotuksissa haluttiin tuoda esille saatavilla olevan tiedon merkitys yrityksestä ja sen palveluista. Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajalle annettiin ideoita yrityksen verkkosivujen perustamiseen sekä kannustettiin henkilökunnan ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.