Työntekijän opas Luonnontieteellisen museon kahvilaan
Kanniainen, Tuuli (2022)
Kanniainen, Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515484
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kirjallinen opas Luonnontieteellisen museon kahvilan työntekijöille. Oppaan tarkoituksena oli auttaa tukemaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja toimia kahvilassa työntekijöiden tukena. Tarkoituksena oli hyödyttää toimeksiantajaa, Ruokalähettiläs Oy:n yrittäjiä esimerkiksi asiakaspalvelun laadun tasaantumisella ja paranemisella. Kirjalliset ohjeet edesauttavat tasaisen taitotason syntymistä työntekijöiden keskuuteen ja lisäävät työntekijöiden itsevarmuutta työssään.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttämisen hyötyjä, perehdyttämistä turvallisuuden kannalta, perehdyttämistä käytännössä ja kirjallisen perehdytysoppaan merkitystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin Focus Group -keskustelun avulla kahvilan työntekijöiltä. Keskustelua ohjattiin ennalta suunniteltujen kysymysten avulla, mutta keskustelua sai käydä vapaasti.
Focus Group -keskustelun ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kirjallinen työntekijän opas. Oppaasta luotiin mahdollisimman selkeä ja helposti ymmärrettävä, sivuille laitettiin havainnollistavia kuvia tarvittaessa. Oppaassa käydään läpi kahvilan tärkeimmät yhteystiedot, yleiset toimenpiteet, eri koneiden käyttöä ja tuotetietoja. Johtopäätöksissä todettiin oppaan tuovan hyötyä toimeksiantajalle ja kahvilaan. Opasta suositeltiin päivitettävän tarvittaessa ja tulostettavan työntekijöiden saataville. Opinnäytetyössä valmistunut työntekijän opas ei ole julkinen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttämisen hyötyjä, perehdyttämistä turvallisuuden kannalta, perehdyttämistä käytännössä ja kirjallisen perehdytysoppaan merkitystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin Focus Group -keskustelun avulla kahvilan työntekijöiltä. Keskustelua ohjattiin ennalta suunniteltujen kysymysten avulla, mutta keskustelua sai käydä vapaasti.
Focus Group -keskustelun ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kirjallinen työntekijän opas. Oppaasta luotiin mahdollisimman selkeä ja helposti ymmärrettävä, sivuille laitettiin havainnollistavia kuvia tarvittaessa. Oppaassa käydään läpi kahvilan tärkeimmät yhteystiedot, yleiset toimenpiteet, eri koneiden käyttöä ja tuotetietoja. Johtopäätöksissä todettiin oppaan tuovan hyötyä toimeksiantajalle ja kahvilaan. Opasta suositeltiin päivitettävän tarvittaessa ja tulostettavan työntekijöiden saataville. Opinnäytetyössä valmistunut työntekijän opas ei ole julkinen.