Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvattajan päiväkirja - Kielitietoisuus alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä

Uddman, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Uddman_Laura.pdf (428.2Kt)
Lataukset: 


Uddman, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515519
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kielitietoisuutta ja lasten kielenkehitystä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida ja selvittää, miten kielitietoisuus näkyy päiväkodin arjessa ja millä keinoilla tai menetelmillä varhaiskasvatuksen henkilöstö voi vaikuttaa lapsen kielenkehityksen tukemiseen, sekä miten käytännön työssä voidaan hyödyntää kielitietoista pedagogiikkaa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää myös tekijän ammattitaitoa ja vahvistaa tekijän ammatillista identiteettiä.

Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2022 eräässä tuusulalaisessa päiväkodissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Päiväkirjassa raportoidaan varhaiskasvattajan arkea kymmenen viikon ajan. Jokaiselle viikolle on laadittu viikkosuunnitelma tavoitteineen, jonka jälkeen on kirjattu päivittäin työtehtäviä ja havaintoja päiväkodin arjesta. Jokaisen viikon päätteeksi on vedetty yhteen tapahtumia teoriatietoon peilaten ja pohtien.

Tuloksena tekijä kokee, että kielitietoisuus näkyy päiväkodin arjessa päivittäin. Lukeminen on yksi helppo kielitietoisuutta edistävä menetelmä. Lisäksi aikuisen lämmin ja selkeä vuorovaikutus on osa kielitietoista varhaiskasvatusta. Kaikissa arjen hetkissä voidaan hyödyntää kielitietoista pedagogiikkaa, ja näin tukea lasten kielenkehitystä. Tekijän ammatti-identiteetti ja ammatillinen itsevarmuus vahvistuivat opinnäytetyöprosessin aikana valtavasti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste