Better days ahead : työntekijäkokemuksen muotoilulla kohti strategista kilpailuetua nonprofit-organisaatiossa
Koski, Merja (2022)
Koski, Merja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515477
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoite on tuottaa tietoa kansainvälisen ja monikulttuurisen verkostomaisen nonprofit-organisaation työntekijäkokemuksesta ja saadun tiedon avulla vahvistaa työntekijöiden sitoutumista organisaatioon ja näin edistää strategisen kilpailuedun syntyä. Opinnäytetyön näkökulma on muuttuva työelämä, nonprofit-organisaatioiden erityispiirteet, motivaatioteoriat ja työntekijäkokemus sekä yleiset henkilöstövoimavarakäsitteet. Nykytilanteen kartoittamiseksi kehittämistyön keskeisenä osana on henkilöstökyselyn luominen käyttäen olemassa olevia valmiita henkilöstö- ja työhyvinvointikyselyitä.
Tutkimuksen metodina on konstruktiivinen tutkimus. Menetelmänä on tutkimuskirjallisuuteen perehtymisen lisäksi havainnointi, lomakehaastattelu ja aivoriihi. Opinnäytetyössä laaditaan todelliseen ongelmaan, ei-toivottuun vaihtuvuuteen, ratkaisu olemassa olevan teorian ja uuden empiirisen tiedon pohjalta, joka on konstruktiiviselle lähestymistavalle keskeinen piirre. Uutta empiiristä tietoa reflektoidaan aikaisempaan teoriatietoon, jotta kehittämisehdotus on perusteltu ja ratkaisun uutuusarvo on osoitettu.
Kehittämistyön tulosten perusteella sitoutumista edistäviä tekijöitä organisaatiossa ovat työntekijöiden kokema työn positiivinen haastavuus, tavoitteiden selkeys, palkitseminen, mahdollisuus kehittää itseään tai taitojaan, arvostuksen kokeminen ja mahdollisuus osallistua päätöksentekoon. Kehittämissuunnitelma luo lähtökohdat organisaatiokulttuurin muokkaamiseksi monikulttuurisessa organisaatiossa ja näin yhteisten tavoitteiden avulla kehittää johtamista ja henkilöstökäytänteitä sellaisiksi, joiden avulla on saavutettavissa kilpailuetua.
Tutkimuksen metodina on konstruktiivinen tutkimus. Menetelmänä on tutkimuskirjallisuuteen perehtymisen lisäksi havainnointi, lomakehaastattelu ja aivoriihi. Opinnäytetyössä laaditaan todelliseen ongelmaan, ei-toivottuun vaihtuvuuteen, ratkaisu olemassa olevan teorian ja uuden empiirisen tiedon pohjalta, joka on konstruktiiviselle lähestymistavalle keskeinen piirre. Uutta empiiristä tietoa reflektoidaan aikaisempaan teoriatietoon, jotta kehittämisehdotus on perusteltu ja ratkaisun uutuusarvo on osoitettu.
Kehittämistyön tulosten perusteella sitoutumista edistäviä tekijöitä organisaatiossa ovat työntekijöiden kokema työn positiivinen haastavuus, tavoitteiden selkeys, palkitseminen, mahdollisuus kehittää itseään tai taitojaan, arvostuksen kokeminen ja mahdollisuus osallistua päätöksentekoon. Kehittämissuunnitelma luo lähtökohdat organisaatiokulttuurin muokkaamiseksi monikulttuurisessa organisaatiossa ja näin yhteisten tavoitteiden avulla kehittää johtamista ja henkilöstökäytänteitä sellaisiksi, joiden avulla on saavutettavissa kilpailuetua.