Aloittavan valokuvausyrityksen palvelukonseptin kehittäminen
Huttunen, Mia (2014)
Huttunen, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia aloittavan valokuvausyrityksen kohdeasiakkaita ja sel-vittää, mistä kuvauspalvelun tarve heille muodostuu. Aluksi perehdyttiin valokuvausalan nyky-tilanteeseen ja pohdittiin sen kehitystä. Seuraavaksi tarkasteltiin liiketoimintasuunnitelmaa ja esitettiin opinnäytetyön kannalta kaksi tärkeää osaa, kohdeasiakkaat ja arvolupaus, jotka vaikuttavat oleellisesti palvelun suunnitteluun. Yrityksen lähtökohtana oli tarjota ainutlaatui-sia hetkiä asiakkaalle tutussa ympäristössä. Tavoitteena tyylikkyys, tunnelma ja laadukkaat kuvatuotteet, jotka räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin palvelusuunnittelua, mistä se alkaa ja mitä seikkoja on syytä ottaa huomioon.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten kohdeasiakkaat muodostavat ja kokevat palvelun arvon sekä miten tarve kuvauspalveluun syntyy. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivise-na tutkimuksena, jossa käytettiin benchmarking-, havainnointi- ja teemahaastattelumenetel-miä. Näihin menetelmiin päädyttiin, koska haluttiin selvittää kilpailijoiden palvelurakennetta ja tarjoomaa, sekä tutkia tarkemmin kohdeasiakkaita. Teemahaastatteluilla pyrittiin saamaan laadukasta tietoa suoraan kohdeasiakkaalta. Tutkimuksessa haluttiin analysoida yksittäistä kohdeasiakasta ja hänen arkikäyttäytymistään eri tilanteissa. Tutkimuksessa käytettiin myös sosiaalista mediaa ja tehtiin havaintoja lukijoiden valokuvauskäyttäytymisestä ja arvostuksen kohteista.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kohdeasiakkaat arvostavat laadukasta kuvauspal-velua, joka ottaa asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioon. Kuvaajalta odotetaan paljon ja ku-vaajan sosiaaliset vuorovaikutustaidot ovat merkittävässä roolissa, miten asiakas kokee palve-lun. Hinta, laatu, helppous ja ammattitaitoisuus ovat suuria vaikuttimia. Tutkimuksen mukaan tarve palvelulle syntyy, kun halutaan ikuistaa lapsen arki ja saada perhejuhlista pysyviä muis-toja valokuvina.
Tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että kohdeasiakkaat ovat perhekeskeisiä ihmisiä, joille lasten kasvu ja sen seuraaminen valokuvin on tärkeää. Halutaan muistaa lapsuus ja ai-nutlaatuiset, aidot tilanteet mahdollisimman tarkasti vielä vuosien päästä ja seurata samalla lapsen kehitystä. Tutkimuksen pohjalta tehtiin aloittavalle yritykselle ehdotus palvelukonsep-tin parantamiseksi. Ehdotuksessa esitettiin kaksi palvelukokonaisuutta, perhe- ja juhlakuvaus, joiden sisältöön asiakas voi itse vaikuttaa. Muokkaamalla palvelurakennetta, voidaan asiak-kaalle räätälöidä arki- tai juhlalähtöinen valokuvauspalvelu.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten kohdeasiakkaat muodostavat ja kokevat palvelun arvon sekä miten tarve kuvauspalveluun syntyy. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivise-na tutkimuksena, jossa käytettiin benchmarking-, havainnointi- ja teemahaastattelumenetel-miä. Näihin menetelmiin päädyttiin, koska haluttiin selvittää kilpailijoiden palvelurakennetta ja tarjoomaa, sekä tutkia tarkemmin kohdeasiakkaita. Teemahaastatteluilla pyrittiin saamaan laadukasta tietoa suoraan kohdeasiakkaalta. Tutkimuksessa haluttiin analysoida yksittäistä kohdeasiakasta ja hänen arkikäyttäytymistään eri tilanteissa. Tutkimuksessa käytettiin myös sosiaalista mediaa ja tehtiin havaintoja lukijoiden valokuvauskäyttäytymisestä ja arvostuksen kohteista.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kohdeasiakkaat arvostavat laadukasta kuvauspal-velua, joka ottaa asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioon. Kuvaajalta odotetaan paljon ja ku-vaajan sosiaaliset vuorovaikutustaidot ovat merkittävässä roolissa, miten asiakas kokee palve-lun. Hinta, laatu, helppous ja ammattitaitoisuus ovat suuria vaikuttimia. Tutkimuksen mukaan tarve palvelulle syntyy, kun halutaan ikuistaa lapsen arki ja saada perhejuhlista pysyviä muis-toja valokuvina.
Tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että kohdeasiakkaat ovat perhekeskeisiä ihmisiä, joille lasten kasvu ja sen seuraaminen valokuvin on tärkeää. Halutaan muistaa lapsuus ja ai-nutlaatuiset, aidot tilanteet mahdollisimman tarkasti vielä vuosien päästä ja seurata samalla lapsen kehitystä. Tutkimuksen pohjalta tehtiin aloittavalle yritykselle ehdotus palvelukonsep-tin parantamiseksi. Ehdotuksessa esitettiin kaksi palvelukokonaisuutta, perhe- ja juhlakuvaus, joiden sisältöön asiakas voi itse vaikuttaa. Muokkaamalla palvelurakennetta, voidaan asiak-kaalle räätälöidä arki- tai juhlalähtöinen valokuvauspalvelu.