Kilpailija-analyysi: Case melontayritys Amatsonia
Hanka, Elina (2014)
Hanka, Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168252
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhön on tiivistetty yksityisyritys Amatsonian lähimmät kilpailijat sekä yhteistyökumppanit. Opinnäytetyön toimeksiantajana on ollut melontayritys Amatsonian yrittäjä Anne Hyvärinen. Opinnäytetyön tekijä on ollut mukana Amatsonian melontaretkillä ja hankkinut sen lisäksi tietoa kilpailijoista ja yhteistyökumppaneista myös internetistä.
Opinnäytetyössä keskitytään paikantamaan Amatsonian kilpailijat ja päädytään tarkastelemaan niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Teoriaosuudessa avataan yleisesti kilpailija-analyysiin tarvittavia tietoja ja selvitetään, mitä tarkoitetaan kilpailijoilla sekä kilpailueduilla, -voimilla, -keinoilla ja -rooleilla, ja käydään läpi kilpailuanalyysin eri vaiheita.
Kilpailija-analyysivaihe tunnistaa Amatsonian kilpailijat tietyillä maantieteellisillä alueilla ja tarkastelee niiden tarjoamia tuotteita ja asiakaskuntaa. Kilpailijoiden SWOT -vaihe määrittelee yrityksen vahvimmat kilpailijat sekä niiden vahvuudet ja heikkoudet.
Tärkeimpiä kilpailijoita Amatsonialle todettiin tutkimuksessa olevan Luonnollisesti Oulujärvi Ky, Vuoripuro, Erästely Canoe & Outdoors Oy, Viitakko, Kolovesi Retkeily Ry sekä Seikkailukeskus Oy. Näistä etenkin Luonnollisesti Oulujärvi Ky:n ja Viitakon nähtiin toimivan yhteistykumppaneina kilpailijoina olemisen ohella.
Yhteenveto-osiossa keskitytään Amatsonian vahvuuksiin, kehittämiskohteisiin sekä alan yleisiin ominaisuuksiin. Melontayritysten tulisi erikoistua ja luoda tuotteita etenkin haasteita kaipaaville melojille. Melontakurssin alkeita on tarjolla useissa yrityksissä, mutta haasteita ei monikaan yritys juuri tarjoa. Yhteistyön merkitys melontayritysten välillä on suuri ja yrittäjät tekevätkin paljon yhteistyötä paitsi toistensa, niin myös vesistöjä ympäröivien majoitusyrittäjien kanssa.
Opinnäytetyössä keskitytään paikantamaan Amatsonian kilpailijat ja päädytään tarkastelemaan niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Teoriaosuudessa avataan yleisesti kilpailija-analyysiin tarvittavia tietoja ja selvitetään, mitä tarkoitetaan kilpailijoilla sekä kilpailueduilla, -voimilla, -keinoilla ja -rooleilla, ja käydään läpi kilpailuanalyysin eri vaiheita.
Kilpailija-analyysivaihe tunnistaa Amatsonian kilpailijat tietyillä maantieteellisillä alueilla ja tarkastelee niiden tarjoamia tuotteita ja asiakaskuntaa. Kilpailijoiden SWOT -vaihe määrittelee yrityksen vahvimmat kilpailijat sekä niiden vahvuudet ja heikkoudet.
Tärkeimpiä kilpailijoita Amatsonialle todettiin tutkimuksessa olevan Luonnollisesti Oulujärvi Ky, Vuoripuro, Erästely Canoe & Outdoors Oy, Viitakko, Kolovesi Retkeily Ry sekä Seikkailukeskus Oy. Näistä etenkin Luonnollisesti Oulujärvi Ky:n ja Viitakon nähtiin toimivan yhteistykumppaneina kilpailijoina olemisen ohella.
Yhteenveto-osiossa keskitytään Amatsonian vahvuuksiin, kehittämiskohteisiin sekä alan yleisiin ominaisuuksiin. Melontayritysten tulisi erikoistua ja luoda tuotteita etenkin haasteita kaipaaville melojille. Melontakurssin alkeita on tarjolla useissa yrityksissä, mutta haasteita ei monikaan yritys juuri tarjoa. Yhteistyön merkitys melontayritysten välillä on suuri ja yrittäjät tekevätkin paljon yhteistyötä paitsi toistensa, niin myös vesistöjä ympäröivien majoitusyrittäjien kanssa.