Taideyliopiston Sibelius-Akatemian konserttien mielikuva- ja tunnettuustutkimus
Lash, Minna-Maarit (2022)
Lash, Minna-Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian konserttien mielikuva- ja tunnettuustutkimus. Tavoitteena oli selvittää yleistä tunnettuuden tasoa ja konserttiyleisöjen tämänhetkisiä mielikuvia Sibelius-Akatemian konserteista. Tutkimuksen toivottiin syventävän ymmärrystä kohderyhmistä ja edesauttaa kohderyhmän laajentamista, brändin selkeyttämistä sekä näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattamista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian viestintäpalvelut, joka halusi seurata tunnettuuden ja mielikuvien kehittymistä vuosi tasolla. Organisaation nykytilanteeseen perehdyttiin mediatoimisto ToinenPHD:n kesällä 2020 tehdyn kohderyhmä tutkimuksen avulla ja tuloksia verrattiin samaiseen tutkimukseen. Kysely toteutettiin sähköisenä monivalintakyselynä, jonka vastaajina olivat nykyiset ja potentiaaliset konserttikävijät. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tutkimustyön menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustyötä kyselytutkimuksien vertailemisessa. Tietoperustaa hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa, jonka käsiteltävät aiheet olivat tunnettuuden rakentamisen keinot, mielikuvien muodostuminen ja mielikuva markkinointi, mielikuvien tutkiminen ja kehittäminen, brändiuskollisuus ja asiakasymmärrys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa asiakasymmärrystä vastaajien suhteesta musiikkiin, musiikkityylien kiinnostavuutta ja konserttikäyntiuseutta, konserttien valintakriteereitä sekä Sibelius-Akatemian tunnettuutta, kiinnostavuutta ja mielikuvia.
Tutkimustulosten pohjalta saatiin menetelmällisiä ratkaisuja, kehittämisehdotuksia sekä perusteellisempaa asiakasymmärrystä sekä konkreettisia työvälineitä konserttimarkkinoinnin suunnitteluun. Tietoa tullaan hyödyntämään esimerkiksi eri kohderyhmille räätälöitävissä viesteissä, sosiaalisen median kanavissa ja sisällön monipuolistamisessa sekä brändin selkeyttämisessä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian viestintäpalvelut, joka halusi seurata tunnettuuden ja mielikuvien kehittymistä vuosi tasolla. Organisaation nykytilanteeseen perehdyttiin mediatoimisto ToinenPHD:n kesällä 2020 tehdyn kohderyhmä tutkimuksen avulla ja tuloksia verrattiin samaiseen tutkimukseen. Kysely toteutettiin sähköisenä monivalintakyselynä, jonka vastaajina olivat nykyiset ja potentiaaliset konserttikävijät. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tutkimustyön menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustyötä kyselytutkimuksien vertailemisessa. Tietoperustaa hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa, jonka käsiteltävät aiheet olivat tunnettuuden rakentamisen keinot, mielikuvien muodostuminen ja mielikuva markkinointi, mielikuvien tutkiminen ja kehittäminen, brändiuskollisuus ja asiakasymmärrys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa asiakasymmärrystä vastaajien suhteesta musiikkiin, musiikkityylien kiinnostavuutta ja konserttikäyntiuseutta, konserttien valintakriteereitä sekä Sibelius-Akatemian tunnettuutta, kiinnostavuutta ja mielikuvia.
Tutkimustulosten pohjalta saatiin menetelmällisiä ratkaisuja, kehittämisehdotuksia sekä perusteellisempaa asiakasymmärrystä sekä konkreettisia työvälineitä konserttimarkkinoinnin suunnitteluun. Tietoa tullaan hyödyntämään esimerkiksi eri kohderyhmille räätälöitävissä viesteissä, sosiaalisen median kanavissa ja sisällön monipuolistamisessa sekä brändin selkeyttämisessä.