Betonielementtikuormien kuljetusreklamaatiot ja reklamaatioiden syyt
Tetri, Olli (2022)
Tetri, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615769
Tiivistelmä
Työ käsittelee Movere Oy:n kuljetusreklamaatiota ja niiden hyvityssummia Movere Oy:ssä sekä onko niitä mahdollista vähentää. Työn tavoitteena oli selvittää mistä reklamaatiot johtuvat ja mistä syistä maksetaan eniten hyvityksiä.
Teoriaosuus käsittelee kuljetussuunnittelua, sen prosessia sekä reklamaatioita yleisesti sekä Movere Oy:n reklamaatioprosessia. Tutkimusosuus koostuu aineiston tilastoinnista ja sen analysoinnista. Tutkimuksen jälkeen on kehityssuunnitelma sekä tutkimuksesta tehdyt päätelmät. Opinnäytetyön aineisto koostui yhteensä kahdestakymmenestäviidestä reklamaatiosta, joista kaksikymmentä oli käyttökelpoisia tutkimusta varten.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten reklamaatioita aiheuttaa ontelolaattakuorman kyydistä puuttuvat tarvittavat nostovälineet sekä ajettujen kuormien väärin kuitatut kuormakirjat, joissa on tehty vääriä laskutuksia, usein purkuajan ylityksestä. Tutkimuksen perusteella suurin osa reklamaatioista voidaan karsia huolellisella työllä, koulutuksella, perehdytyksellä ja toimintatapojen yhtenäistämisellä.
Teoriaosuus käsittelee kuljetussuunnittelua, sen prosessia sekä reklamaatioita yleisesti sekä Movere Oy:n reklamaatioprosessia. Tutkimusosuus koostuu aineiston tilastoinnista ja sen analysoinnista. Tutkimuksen jälkeen on kehityssuunnitelma sekä tutkimuksesta tehdyt päätelmät. Opinnäytetyön aineisto koostui yhteensä kahdestakymmenestäviidestä reklamaatiosta, joista kaksikymmentä oli käyttökelpoisia tutkimusta varten.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten reklamaatioita aiheuttaa ontelolaattakuorman kyydistä puuttuvat tarvittavat nostovälineet sekä ajettujen kuormien väärin kuitatut kuormakirjat, joissa on tehty vääriä laskutuksia, usein purkuajan ylityksestä. Tutkimuksen perusteella suurin osa reklamaatioista voidaan karsia huolellisella työllä, koulutuksella, perehdytyksellä ja toimintatapojen yhtenäistämisellä.
