LASTEN SUPERSYDÄNKORTIT - Myönteisten vuorovaikutustaitojen ja hyvinvoinnin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Niskanen, Johanna (2022)
Niskanen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mahdollistaa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöön myönteisiä vuorovaikutushetkiä, jotka tukevat lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja, hyvinvointia sekä myönteisyyttä itseään ja toisia kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää materiaalia varhaiskasvattajien työn tueksi lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja hyvinvoinnin tukemiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyöni keskeiset osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmät olivat keskustelut, kysely ja Lasten Supersydänkorttien testaaminen, joissa osallistin Violanpuiston päiväkodin varhaiskasvattajia. Testauksen päätyttyä keräsin palautetta testaukseen osallistuneelta ryhmältä korttien viimeistelemiseksi. Lasten Supersydänkorttien sisältö valikoitui varhaiskasvattajille laatimani kyselyn perusteella.
Tuotoksena syntyi Lasten Supersydänkortit, jotka sisältävät tunne- ja vahvuuskortteja, havainnollistavia kuvia ja osallistavia kysymyksiä sisältäviä keskustelukortteja sekä erilaisia harjoitteita. Korttien käyttökokemuksen pohjalta kortit tuovat lisäarvoa ja uusia ideoita kasvattajan työn tueksi ja vastaavat hyvin tarkoitustaan. Kortit ovat helposti saatavilla ja levitettävissä myös muihin varhaiskasvatusyksiköihin. Jatkoa ajatellen aihetta voi kohdentaa työyhteisöjen hyvinvointiin. The purpose of this thesis was to enable positive interaction moments in the learning environment of early childhood education, which support children's emotional and interaction skills, well-being and positivity towards themselves and others. The aim of the thesis was to develop material to support the work of early childhood educators in practicing children's emotional and interaction skills and supporting their well-being.
The main methods of involvement and information production in my functional thesis were discussions, a survey and testing of the Children's Super heart Cards, in which I involved the early childhood educators of Violanpuisto daycare center. At the end of the testing, I collected feedback from the testing team to finalize the cards. The content of the Children’s Super heart Cards was selected based on a survey I conducted for early childhood educators.
The output of this functional thesis was Children's Super heart Cards, which contain emotion and strength cards, discussion cards with illustrative pictures and participatory questions, as well as various exercises. Based on the experience of using the cards, the cards bring added value and new ideas to support the work of the educator and correspond well to their purpose. The cards are easily accessible and can be distributed to other early childhood education units. For the future, the topic can be focused on the well-being of work communities.
Toiminnallisen opinnäytetyöni keskeiset osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmät olivat keskustelut, kysely ja Lasten Supersydänkorttien testaaminen, joissa osallistin Violanpuiston päiväkodin varhaiskasvattajia. Testauksen päätyttyä keräsin palautetta testaukseen osallistuneelta ryhmältä korttien viimeistelemiseksi. Lasten Supersydänkorttien sisältö valikoitui varhaiskasvattajille laatimani kyselyn perusteella.
Tuotoksena syntyi Lasten Supersydänkortit, jotka sisältävät tunne- ja vahvuuskortteja, havainnollistavia kuvia ja osallistavia kysymyksiä sisältäviä keskustelukortteja sekä erilaisia harjoitteita. Korttien käyttökokemuksen pohjalta kortit tuovat lisäarvoa ja uusia ideoita kasvattajan työn tueksi ja vastaavat hyvin tarkoitustaan. Kortit ovat helposti saatavilla ja levitettävissä myös muihin varhaiskasvatusyksiköihin. Jatkoa ajatellen aihetta voi kohdentaa työyhteisöjen hyvinvointiin.
The main methods of involvement and information production in my functional thesis were discussions, a survey and testing of the Children's Super heart Cards, in which I involved the early childhood educators of Violanpuisto daycare center. At the end of the testing, I collected feedback from the testing team to finalize the cards. The content of the Children’s Super heart Cards was selected based on a survey I conducted for early childhood educators.
The output of this functional thesis was Children's Super heart Cards, which contain emotion and strength cards, discussion cards with illustrative pictures and participatory questions, as well as various exercises. Based on the experience of using the cards, the cards bring added value and new ideas to support the work of the educator and correspond well to their purpose. The cards are easily accessible and can be distributed to other early childhood education units. For the future, the topic can be focused on the well-being of work communities.