Vastuullisuusasioiden selvitys viidestä markkina-alueesta
Pulkkinen, Miika (2022)
Pulkkinen, Miika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716048
Tiivistelmä
Yritysmaailmassa vastuullisuudella tarkoitetaan sitä, että yritys huomioi toiminnassaan taloudellisiin, sosiaalisiin sekä ekologisiin vaikutuksiin liittyvät tekijät. Aiheen merkitys yritysten toiminnassa kasvaa koko ajan, monissa yrityksissä se on keskeinen osa-alue liiketoiminnan kehittämisessä. Parhaimmillaan vastuullisuus on yrityksen kilpailuetu ja strategian ytimessä.
Kansainvälistä toimintaa harjoittavan yrityksen on hyvin tärkeää tuntea asiakkaansa sekä markkina-alueensa. Opinnäytetyössä laadittiin vastuullisuusasioiden selvitys viidestä eri kohdemaasta, jotka ovat selvityksen tilanneen toimeksiantajayrityksen näkökulmasta keskeisiä ja kasvavia markkina-alueita. Tutkimuksen kohdemaat ovat Suomi, Espanja, Italia, Ranska ja Saksa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka pääasiallinen tiedonkeruun menetelmä oli dokumenttianalyysi, joka pohjautuu olemassa olevan aineiston tutkimiseen.
Tutkimuksen päämääränä oli saada lisätietoa kohdemaiden vastuullisuusasioiden tilanteesta, sekä siitä miten esimerkiksi liiketoiminnan vastuullisuuteen liittyvät asiat nähdään valituilla markkina-alueilla. Tutkimuksen kohdemaista laadittiin PESTLE- ja SWOT-analyysit, joita hyödyntämällä tuotettiin kattava raportti kohdemaiden vastuullisuusasioiden tilanteesta toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Kansainvälistä toimintaa harjoittavan yrityksen on hyvin tärkeää tuntea asiakkaansa sekä markkina-alueensa. Opinnäytetyössä laadittiin vastuullisuusasioiden selvitys viidestä eri kohdemaasta, jotka ovat selvityksen tilanneen toimeksiantajayrityksen näkökulmasta keskeisiä ja kasvavia markkina-alueita. Tutkimuksen kohdemaat ovat Suomi, Espanja, Italia, Ranska ja Saksa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka pääasiallinen tiedonkeruun menetelmä oli dokumenttianalyysi, joka pohjautuu olemassa olevan aineiston tutkimiseen.
Tutkimuksen päämääränä oli saada lisätietoa kohdemaiden vastuullisuusasioiden tilanteesta, sekä siitä miten esimerkiksi liiketoiminnan vastuullisuuteen liittyvät asiat nähdään valituilla markkina-alueilla. Tutkimuksen kohdemaista laadittiin PESTLE- ja SWOT-analyysit, joita hyödyntämällä tuotettiin kattava raportti kohdemaiden vastuullisuusasioiden tilanteesta toimeksiantajayrityksen käyttöön.