Näkökulmia varhaiskasvatuksen työnohjauksen hyötyihin : kirjallisuuskatsaus
Paavilainen, Ilona (2022)
Paavilainen, Ilona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615935
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee varhaiskasvatuksen työnohjauksen hyötyjä niin työntekijän kuin myös työnantajan näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen työnohjausta on tutkittu melko vähän ja työnohjaus varhaiskasvatuksessa ei yleensä ole osa viikoittaista työnkuvaa. Työnohjauksella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä koulutetun ohjaajan opastuksella käytävää oman työn ja siihen liittyvien asioiden prosessinomaista tarkastelua yhdessä tiimin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen keinoin kartoittaa työnohjauksen ja koetun työhyvinvoinnin suhdetta lähialoilla tehdyn viimeaikaisen tutkimuksen valossa. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille varhaiskasvatuksen työssäjaksamisen tärkeyttä sekä keinoja sen tukemiseen.
Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin sekä suomalaisia että kansainvälisiä tietokantoja ja haut tehtiin syksyn 2021 aikana. Tarkasteltavaksi valittiin vertaisarvioituja väitöskirjoja ja tutkimusartikkeleita vuosilta 2011–2021. Valittujen tutkimusten tuli käsitellä ensinnäkin työhyvinvointia ja toiseksi työnohjausta sen voimavaraistavasta näkökulmasta eikä työn valvomisen näkökulmasta, joka on myös työnohjauksen käsitteen toinen mahdollinen näkökulma. Tarkempaan analyysiin päätyi yksitoista tutkimusta, josta sisällönanalyysin kautta muodostettiin luokkia ja etsittiin niitä yhdistäviä tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että ihmisten kanssa toimivien ammattilaisten työnohjauksesta on monenlaista hyötyä sekä yksilölle että työnantajalle. Työnohjauksen hyödyistä tärkeimmät olivat mahdollisuus positiivisiin kokemuksiin ja osaamisen kehittämiseen työnohjauksen kautta. Yksilön työhyvinvointi kohenee ja työnantaja puolestaan hyötyy työnohjauksesta erityisesti parantuneen asiakaskokemuksen kautta.
Työnohjauksen säännöllinen tarjoaminen varhaiskasvatuksen työntekijöille voi johtaa parantuneeseen työhyvinvointiin lisäämällä voimavaroja, ja mahdollistaa toimivamman tiimityön. Tiimipalavereista voi haastavien asiakastilanteiden prosessoinnin sijasta vapautua aikaa pedagogiikan ja hoidon kehittämiseen. Työnohjaus mahdollistaa myös tärkeän hiljaisen tiedon välittämisen ja vuorovaikutuksessa oppimisen. Säännöllisellä työnohjauksella voitaisiin myös vapauttaa päiväkodin johtajia keskittymään tunnekuorman säätelyn ja tiimiprosessien ohjaamisen sijasta päiväkodin pedagogiseen johtamiseen.
Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin sekä suomalaisia että kansainvälisiä tietokantoja ja haut tehtiin syksyn 2021 aikana. Tarkasteltavaksi valittiin vertaisarvioituja väitöskirjoja ja tutkimusartikkeleita vuosilta 2011–2021. Valittujen tutkimusten tuli käsitellä ensinnäkin työhyvinvointia ja toiseksi työnohjausta sen voimavaraistavasta näkökulmasta eikä työn valvomisen näkökulmasta, joka on myös työnohjauksen käsitteen toinen mahdollinen näkökulma. Tarkempaan analyysiin päätyi yksitoista tutkimusta, josta sisällönanalyysin kautta muodostettiin luokkia ja etsittiin niitä yhdistäviä tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että ihmisten kanssa toimivien ammattilaisten työnohjauksesta on monenlaista hyötyä sekä yksilölle että työnantajalle. Työnohjauksen hyödyistä tärkeimmät olivat mahdollisuus positiivisiin kokemuksiin ja osaamisen kehittämiseen työnohjauksen kautta. Yksilön työhyvinvointi kohenee ja työnantaja puolestaan hyötyy työnohjauksesta erityisesti parantuneen asiakaskokemuksen kautta.
Työnohjauksen säännöllinen tarjoaminen varhaiskasvatuksen työntekijöille voi johtaa parantuneeseen työhyvinvointiin lisäämällä voimavaroja, ja mahdollistaa toimivamman tiimityön. Tiimipalavereista voi haastavien asiakastilanteiden prosessoinnin sijasta vapautua aikaa pedagogiikan ja hoidon kehittämiseen. Työnohjaus mahdollistaa myös tärkeän hiljaisen tiedon välittämisen ja vuorovaikutuksessa oppimisen. Säännöllisellä työnohjauksella voitaisiin myös vapauttaa päiväkodin johtajia keskittymään tunnekuorman säätelyn ja tiimiprosessien ohjaamisen sijasta päiväkodin pedagogiseen johtamiseen.