Experts by experience education and presence online : a descriptive literature review
Reynolds, Heini (2022)
Reynolds, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716016
Tiivistelmä
Vuonna 2020 maailmanlaajuinen koronapandemia pakotti ihmiset ottamaan fyysistä etäisyyttä ja sulkemaan oppilaitoksia ja koulutusohjelmia. Etäisyyden ottamisen vuoksi täytyi opetus ja oppiminen yllättäen järjestää suurelta osin verkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia minkälaista tutkimusta oli tehty kokemusasiantuntijuudesta ja verkko-oppimisesta sekä verkkotoiminnoista. Opinnäytetyön tilasi Kokemusasiantuntijat verkossa-hanke, jonka tarkoituksena on lisätä kokemusasiantuntijoiden osaamista ja työllistymismahdollisuuksia, sekä vastata verkkoauttamisen tarpeeseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osallisuuteen, vertaistukeen ja oppimiseen liittyvistä käsitteistä.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja sen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin liittyen kokemusasiantuntijoiden toimintaan verkossa ja verkko-oppimiseen sekä keinoihin, joilla voi edistää kokemusasiantuntijoiden verkko-oppimista ja osallisuutta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän artikkelia kuudesta eri tietokannasta. Materiaali analysoitiin sisältöanalyysiä käyttäen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset olivat moninaiset, ja tämä myös osaltaan kuvasi kokemusasiantuntijan monipuolista roolia. Tulokset osoittivat, että kokemusasiantuntijoille räätälöidyistä verkkokoulutuksista oli pulaa ja heiltä saattoi puuttua itseluottamusta, taitoja ja työkaluja verkkotoimintaan. Useissa artikkeleissa ehdotettiin kohdennettuja ratkaisuja verkkopalveluiden käyttäjille sekä vaivatonta pääsyä verkkopalveluihin, joilla voidaan ehkäistä kokemusasiantuntijoiden digitaalista syrjäytymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia minkälaista tutkimusta oli tehty kokemusasiantuntijuudesta ja verkko-oppimisesta sekä verkkotoiminnoista. Opinnäytetyön tilasi Kokemusasiantuntijat verkossa-hanke, jonka tarkoituksena on lisätä kokemusasiantuntijoiden osaamista ja työllistymismahdollisuuksia, sekä vastata verkkoauttamisen tarpeeseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osallisuuteen, vertaistukeen ja oppimiseen liittyvistä käsitteistä.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja sen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin liittyen kokemusasiantuntijoiden toimintaan verkossa ja verkko-oppimiseen sekä keinoihin, joilla voi edistää kokemusasiantuntijoiden verkko-oppimista ja osallisuutta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän artikkelia kuudesta eri tietokannasta. Materiaali analysoitiin sisältöanalyysiä käyttäen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset olivat moninaiset, ja tämä myös osaltaan kuvasi kokemusasiantuntijan monipuolista roolia. Tulokset osoittivat, että kokemusasiantuntijoille räätälöidyistä verkkokoulutuksista oli pulaa ja heiltä saattoi puuttua itseluottamusta, taitoja ja työkaluja verkkotoimintaan. Useissa artikkeleissa ehdotettiin kohdennettuja ratkaisuja verkkopalveluiden käyttäjille sekä vaivatonta pääsyä verkkopalveluihin, joilla voidaan ehkäistä kokemusasiantuntijoiden digitaalista syrjäytymistä.