Ulkoisen sosiaalisen median viestinnän kehittäminen hyvinvointialan yritykselle
Grönberg, Laura (2022)
Grönberg, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716047
Tiivistelmä
Viestintä on tärkeä osa yrityksen strategista liiketoimintaa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli suunnitella ja laatia ulkoinen sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia hyvinvointialalla toimivalle yritykselle, Purohitalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakaskyselytutkimuksen ja kilpailuvertailuanalyysin avulla kyseisen yrityksen ulkoista sosiaalisen median viestintää huomioiden muun muassa yrityksen brändi-identiteetti, brändi-imago sekä yrityksen kohderyhmät.
Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median viestinnän tämänhetkisiä kohderyhmiä sekä asiakaskunnan mielenkiintoa erityyppiseen sisältöön yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia tutkittiin ja kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Toisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysimenetelmää (Benchmarking), jonka avulla pystyttiin tutkimaan sekä vertailemaan saman alan toimijoiden sosiaalisen median viestintää yrityksen omaan toimintaan ja löytämään uusia toimintatapoja.
Opinnäytetyössä toteutetun asiakaskyselyn perusteella toimeksiantajayrityksen merkittävät asiakassegmentit viestinnän kannalta ovat yli 25-vuotiaat naiset, riihimäkeläiset, ulkopaikkakuntalaiset ja kanta-asiakkaat. Asiakaskyselyyn vastaajat olivat yleisesti tyytyväisiä toimeksiantajayrityksen tämänhetkisen ulkoisen sosiaalisen median viestinnän sisältöön, mutta toivoivat monipuolisempaa ja ajantasaisempaa informatiivista sisältöä toimeksiantajien toiminnasta. Lisäksi vastaajat toivoivat enemmän visuaalista sisältöä. Vastaajat eivät halunneet nähdä liikaa mainostamista toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu konkreettinen ulkoinen sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia yritykselle hyödynnettäväksi. Viestintäsuunnitelman ja viestintästrategian rinnalle on luotu personoitu julkaisukalenteripohja, jota yritys pystyy hyödyntämään sosiaalisen median viestintänsä suunnittelussa.
Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median viestinnän tämänhetkisiä kohderyhmiä sekä asiakaskunnan mielenkiintoa erityyppiseen sisältöön yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia tutkittiin ja kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Toisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysimenetelmää (Benchmarking), jonka avulla pystyttiin tutkimaan sekä vertailemaan saman alan toimijoiden sosiaalisen median viestintää yrityksen omaan toimintaan ja löytämään uusia toimintatapoja.
Opinnäytetyössä toteutetun asiakaskyselyn perusteella toimeksiantajayrityksen merkittävät asiakassegmentit viestinnän kannalta ovat yli 25-vuotiaat naiset, riihimäkeläiset, ulkopaikkakuntalaiset ja kanta-asiakkaat. Asiakaskyselyyn vastaajat olivat yleisesti tyytyväisiä toimeksiantajayrityksen tämänhetkisen ulkoisen sosiaalisen median viestinnän sisältöön, mutta toivoivat monipuolisempaa ja ajantasaisempaa informatiivista sisältöä toimeksiantajien toiminnasta. Lisäksi vastaajat toivoivat enemmän visuaalista sisältöä. Vastaajat eivät halunneet nähdä liikaa mainostamista toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu konkreettinen ulkoinen sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia yritykselle hyödynnettäväksi. Viestintäsuunnitelman ja viestintästrategian rinnalle on luotu personoitu julkaisukalenteripohja, jota yritys pystyy hyödyntämään sosiaalisen median viestintänsä suunnittelussa.