Pelastustoimikohtainen Alusliikennekuva
Partio, Anssi (2009)
Partio, Anssi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002152224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002152224
Tiivistelmä
Tässä SÖKÖ II-hankkeeseen kuuluvassa opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään todennäköisimmän sekä pahimman mahdollisen öljyonnettomuuden suuruusluokka sekä todennäköisimmät onnettomuuspaikat. Tämä toteutettiin perehtymällä kauppamerenkulun onnettomuuksiin ja sen liikenteen riskipaikkoihin.
Pohjakosketus tai karilleajo on yleisin onnettomuustyyppi Suomenlahdella, ja siitä johtuva polttoainevuoto on todennäköisin öljyonnettomuuden syy. Seurauksiltaan pahimman riskin muodos-tavat suuret tankkialukset, jotka liikennöivät Venäjän satamiin. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu mereltä satamiin johtavilla väylillä tai niiden läheisyydessä.
Kokonaisuutena työstä selviää hyvin tiedot mahdollisten onnettomuuksien tapahtumapaikoista ja tyypillisistä aluksista kullakin pelastustoimialueella. Samoin mahdollisten öljyonnettomuuksien suuntaa antavat kokoluokat ja seuraukset voidaan helpommin arvioida työn avulla, kun tiedossa on alustavat tiedot pelastusalueilla liikennöivistä aluksista.
Pohjakosketus tai karilleajo on yleisin onnettomuustyyppi Suomenlahdella, ja siitä johtuva polttoainevuoto on todennäköisin öljyonnettomuuden syy. Seurauksiltaan pahimman riskin muodos-tavat suuret tankkialukset, jotka liikennöivät Venäjän satamiin. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu mereltä satamiin johtavilla väylillä tai niiden läheisyydessä.
Kokonaisuutena työstä selviää hyvin tiedot mahdollisten onnettomuuksien tapahtumapaikoista ja tyypillisistä aluksista kullakin pelastustoimialueella. Samoin mahdollisten öljyonnettomuuksien suuntaa antavat kokoluokat ja seuraukset voidaan helpommin arvioida työn avulla, kun tiedossa on alustavat tiedot pelastusalueilla liikennöivistä aluksista.