Uudistunut laki liikenteen palveluista ja sen korjaussarja : tutkimus laajentumista harkitsevalle kuljetusyritykselle
Svinhufvud, Öjvind (2022)
Svinhufvud, Öjvind
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille, mitä haasteita taksialaa koskevassa lainsäädännössä oli ennen kuin laki liikenteen palveluista (539/2018) astui voimaan, miten lakiuudistus eteni, mitä ongelmia vuoden 2018 laissa oli asiakkaiden ja taksialan mukaan heti sen astuttua voimaan ja mitä muutoksia vuoden 2018 lakiin tehtiin vuonna 2020.
Taksialaa säätelevä lainsäädäntöä on käsitelty lehdistössä monesta tulokulmasta. Myös sosiaalisessa mediassa niin taksiyrittäjät, taksia ajavat kuin taksia käyttävät ovat ilmaisseet näkemyksiään. Opinnäytetyön toimeksiantajaa on hämmentänyt sekava kirjoittelu ja toimeksiantaja asetti omalta osaltaan lopputyön tavoitteeksi saada vastaukset seuraaviin kysymyksiin: mitä haasteita oli ennen uudistusta, miten uudistus eteni ja miksi uudistunut laki 2018 koettiin ongelmalliseksi.
Toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen, toimeksiantaja totesi, että lainsäädäntöprosessi kokonaisuudessaan on hänestä kiinnostava. Lopputyössä olen siis paneutunut myös yleiseen lainsäädäntöprosessiin eikä ainoastaan taksialan muutoksiin.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat kumottu taksiliikennelaki (217/2007), laki liikenteen palveluista (539/2018) sekä laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (299/2021) sekä erityisesti valmisteludokumentit koskien liikenteen palveluista annetun lain valmisteluprosessia. Kumotusta taksilaista on nostettu erityisesti esille ne pykälät, joihin uusi laki toi eniten muutoksia.
Opinnäytetyössä on käsitelty myös lyhyesti taksialan historiaa Suomessa.
Taksialaa säätelevä lainsäädäntöä on käsitelty lehdistössä monesta tulokulmasta. Myös sosiaalisessa mediassa niin taksiyrittäjät, taksia ajavat kuin taksia käyttävät ovat ilmaisseet näkemyksiään. Opinnäytetyön toimeksiantajaa on hämmentänyt sekava kirjoittelu ja toimeksiantaja asetti omalta osaltaan lopputyön tavoitteeksi saada vastaukset seuraaviin kysymyksiin: mitä haasteita oli ennen uudistusta, miten uudistus eteni ja miksi uudistunut laki 2018 koettiin ongelmalliseksi.
Toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen, toimeksiantaja totesi, että lainsäädäntöprosessi kokonaisuudessaan on hänestä kiinnostava. Lopputyössä olen siis paneutunut myös yleiseen lainsäädäntöprosessiin eikä ainoastaan taksialan muutoksiin.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat kumottu taksiliikennelaki (217/2007), laki liikenteen palveluista (539/2018) sekä laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (299/2021) sekä erityisesti valmisteludokumentit koskien liikenteen palveluista annetun lain valmisteluprosessia. Kumotusta taksilaista on nostettu erityisesti esille ne pykälät, joihin uusi laki toi eniten muutoksia.
Opinnäytetyössä on käsitelty myös lyhyesti taksialan historiaa Suomessa.