Jälkijännitettyjen betonirakenteiden minimiraudoituksen normivertailu
Pesonen, Jyri (2022)
Pesonen, Jyri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716344
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin eri standardien määräyksiä jälkijännitettyjen betonirakenteiden minimiraudoituksen laskennalle. Tarkasteltavia standardeja olivat Suomessa käytössä olevan Eurokoodi 2 lisäksi American Concrete Institute, British Standards Institution sekä Standards Australia organisaatioiden standardit. Tavoitteena oli selvittää millä perusteilla Eurokoodin mukaista minimiraudoitusta voitaisiin vähentää. Teräksen valmistus tuottaa paljon hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi teräksen markkinahinta on noussut ennätystasolle, joten raudoitusta vähentämällä saavutettaisiin säästöjä kustannuksissa sekä pienennettäisiin hiilidioksidipäästöjä. Työ tehtiin toimeksiantona Sweco Rakennetekniikka Oy:lle.
Standardien laskentatapojen yhtäläisyyksiä sekä eroja vertailtiin. Yhteen suuntaan kantavien laattojen tapauksessa vertailu toteutettiin myös laskennallisesti. Kuvitteellisena vertailukohteena laskennassa oli pihakansi, jonka mitat valittiin tyypillisen pysäköintihallin mittojen mukaan.
Eroja standardeista löytyi, mutta vertailukohteen tapauksessa niistä ei ollut hyötyä minimiraudoituksen vähentämisessä. Eurokoodi 2 laskentatapa yhteen suuntaan kantavilla laatoilla salli pienimmän raudoitusmäärän. Ristiin kantavien laattojen tapauksessa minimiraudoituksen pois jättäminen soveltuvin ehdoin mahdollistettiin American Concrete Instituten standardissa.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia kuitubetonin käyttöä jännitetyissä rakenteissa. Onko terästankoja mahdollista korvata teräskuiduilla niin, että terästä kuluisi vähemmän?
Standardien laskentatapojen yhtäläisyyksiä sekä eroja vertailtiin. Yhteen suuntaan kantavien laattojen tapauksessa vertailu toteutettiin myös laskennallisesti. Kuvitteellisena vertailukohteena laskennassa oli pihakansi, jonka mitat valittiin tyypillisen pysäköintihallin mittojen mukaan.
Eroja standardeista löytyi, mutta vertailukohteen tapauksessa niistä ei ollut hyötyä minimiraudoituksen vähentämisessä. Eurokoodi 2 laskentatapa yhteen suuntaan kantavilla laatoilla salli pienimmän raudoitusmäärän. Ristiin kantavien laattojen tapauksessa minimiraudoituksen pois jättäminen soveltuvin ehdoin mahdollistettiin American Concrete Instituten standardissa.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia kuitubetonin käyttöä jännitetyissä rakenteissa. Onko terästankoja mahdollista korvata teräskuiduilla niin, että terästä kuluisi vähemmän?