Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jaettu pedagoginen johtaminen varhaiskasvatuksen arjessa

Juntunen, Päivikki (2022)

 
Avaa tiedosto
Juntunen_Paivikki.pdf (480.5Kt)
Lataukset: 


Juntunen, Päivikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää jaetun pedagogisen johtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä selvittää kunnassamme toteutuneen pedagogisen johtamisen prosessikoulutuksen näkyvyyttä arjessa. Tutkimus toteutettiin kuntamme varhaiskasvatuksen organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa jaetun pedagogisen johtamisen nykytilaa ja ymmärrystä jaetusta pedagogisesta johtamisesta ja hahmotella tulevaisuuden kehittämisen kohteita.

Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan varhaiskasvatuksen johtamista, jaettua johtamista, pedagogista johtamista ja jaettua pedagogista johtamista. Tietoperustassa tarkastellaan lisäksi varhaiskasvatuksen johtamisen nykytilaa Suomessa.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin kolmessa eri varhaiskasvatusyksikössä ja haastatteluun osallistui kolme (3) esihenkilöä, 15 varhaiskasvatuksen opettajaa sekä kouluttaja ja tutkija Sanna Parrila. Kaikki haastatteluihin suunnitellut henkilöt osallistuivat haastatteluihin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla sitä ja näin etsimällä oleellisia tuloksia. Aineisto analysoitiin teoriaosioon pohjaten.

Analyysin tuloksena aineistosta nousi, että jaettu pedagoginen johtaminen nähdään tärkeänä asiana, mutta sitä tulisi vielä vahvistaa ja kehittää sekä esihenkilöiden, että varhaiskasvatuksen opettajien työn tukemiseksi. Tutkimuskysymyksiin löytyi selkeät vastaukset aineistosta.

Johtopäätöksenä jaetun pedagogisen johtamisen nykytilan voidaan todeta olevan tällä hetkellä vaihteleva, riippuen työntekijöiden ammatillisesta kelpoisuudesta, ammatillisen kehittymisen halukkuudesta ja motivaatiosta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista oli hyvin motivoituneita ja heillä oli kirkkaana mielessä jaettu pedagoginen johtaminen. Tulevaisuuden näkymiin kuuluu jaetun pedagogisen johtamisen kirkastaminen ja pedagogisten työvälineiden tarkastelu ja selkiyttäminen, jotta voimme tuottaa laadukasta varhaiskasvatusta tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste