Etelä-Karjalan matkailuyritysten kansainvälistyminen ja alueorganisaation rooli
Huhtanen, Hanna (2022)
Huhtanen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eteläkarjalaisten matkailuyritysten tavoitteita ja osaamista kansainvälistymiseen liittyen sekä goSaimaa-alueorganisaation roolia alueen matkailuyritysten kansainvälistymisessä. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota hyödyntämällä opinnäytetyön toimeksiantaja goSaimaa voi tehostaa Etelä-Karjalan matkailuyritysten kilpailukykyisyyttä markkinoilla ja edistää alueen kansainvälistymistä matkailukohteena.
Tutkimukseen laadittu teoreettinen viitekehys käsittelee Etelä-Karjalan maakuntaa matkailukohteena, matkailun alueorganisaation toimintatapoja ja roolia kansainvälistymisen johtajana sekä edellytyksiä, joita matkailuyrityksen tulee ottaa huomioon kansainvälisyyteen tähtäävässä liiketoiminnassa. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda lukijalle kokonaisymmärrys aiheeseen liittyvästä matkailualueesta, peruskäsitteistä ja kansainvälistymisen osa-alueista matkailuyrityksen näkökulmasta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, johon vastasi kahdeksan Etelä-Karjalan alueella toimivaa erilaista matkailupalveluja tuottavaa yritystä. Tuloksista selvisi, että suurin osa yrityksistä ilmaisi kansainvälistymisen olevan tavoitteellista, ja kansainvälistymiseen on panostettu esimerkiksi kielellisen sekä digitaalisen saavutettavuuden osalta. Markkinointi ja verkostot näyttäytyvät vähäisenä, mutta ne koetaan kuitenkin tärkeiksi. Kansainvälistymisen vahvuuksiksi koetaan muun muassa ainutlaatuisuus ja vieraanvaraisuus, kun taas haasteiksi koetaan esimerkiksi ajan puute ja kontaktien vähyys.
Tuloksista voidaan päätellä eteläkarjalaisten matkailuyritysten kansainvälistymisen tilan olevan myönteinen, kun huomioidaan yritysten motivaatio kansainvälistymistä kohtaan sekä myös kielellisen ja digitaalisen saavutettavuuden tila. Haasteellisena voidaan kuitenkin käsittää olevan verkostojen niukkuus ja ajalliset rajoitteet. Yhteistyön kannalta goSaimaa näyttäytyy keskeisessä roolissa yritysten kansainvälistymisen edesauttajana erityisesti näkyvyyden ja kontaktoinnin osalta.
Tutkimukseen laadittu teoreettinen viitekehys käsittelee Etelä-Karjalan maakuntaa matkailukohteena, matkailun alueorganisaation toimintatapoja ja roolia kansainvälistymisen johtajana sekä edellytyksiä, joita matkailuyrityksen tulee ottaa huomioon kansainvälisyyteen tähtäävässä liiketoiminnassa. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda lukijalle kokonaisymmärrys aiheeseen liittyvästä matkailualueesta, peruskäsitteistä ja kansainvälistymisen osa-alueista matkailuyrityksen näkökulmasta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, johon vastasi kahdeksan Etelä-Karjalan alueella toimivaa erilaista matkailupalveluja tuottavaa yritystä. Tuloksista selvisi, että suurin osa yrityksistä ilmaisi kansainvälistymisen olevan tavoitteellista, ja kansainvälistymiseen on panostettu esimerkiksi kielellisen sekä digitaalisen saavutettavuuden osalta. Markkinointi ja verkostot näyttäytyvät vähäisenä, mutta ne koetaan kuitenkin tärkeiksi. Kansainvälistymisen vahvuuksiksi koetaan muun muassa ainutlaatuisuus ja vieraanvaraisuus, kun taas haasteiksi koetaan esimerkiksi ajan puute ja kontaktien vähyys.
Tuloksista voidaan päätellä eteläkarjalaisten matkailuyritysten kansainvälistymisen tilan olevan myönteinen, kun huomioidaan yritysten motivaatio kansainvälistymistä kohtaan sekä myös kielellisen ja digitaalisen saavutettavuuden tila. Haasteellisena voidaan kuitenkin käsittää olevan verkostojen niukkuus ja ajalliset rajoitteet. Yhteistyön kannalta goSaimaa näyttäytyy keskeisessä roolissa yritysten kansainvälistymisen edesauttajana erityisesti näkyvyyden ja kontaktoinnin osalta.