Leikin rooli varhaiskasvatuksessa
Vertio, Vilja (2022)
Vertio, Vilja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia millainen rooli leikillä on varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tavoitteeni oli selvittää miten monipuolisesti leikkiä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvattajat kokevat onko heillä tarpeeksi aikaa, tilaa ja leikkivälineitä mahdollistamaan leikkiä.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelemalla varhaiskasvattajia halusin tuoda heidän ääntä kuuluviin ja selvittää millaisena juuri he kokevat leikin roolin varhaiskasvatuksessa. Lisäksi halusin tutkimuskysymyksilläni selvittää onko varhaiskasvatuksessa leikkiä tukeva ympäristö ja olosuhteet varhaiskasvattajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen perehtynyt siihen mitä on leikki sen eri muodot ja alalajit. Olen perehtynyt varhaiskasvatukseen ja sen tavoitteisiin ja leikin osallisuuteen niissä. Lisäksi olen perehtynyt eri varhaiskasvatuksen pedagogisiin suuntauksiin ja leikkiympäristön merkityksen ja siihen millainen ylipäätään on hyvä leikkiympäristö.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että leikillä on todella suuri rooli varhaiskasvatuksessa. Leikin kautta lapsi oppii uusia asioita jatkuvasti ilman, että se on hänelle tietoista oppimista. Leikki on lapset tapa olla ja elää. Leikin kautta lapsi harjoittelee kommunikointia ja ilmentää itseään ja omaa kehittyvää persoonaansa. Leikin koettiin olevan punainen lanka päiväkodin arjessa.
Asiasanat: leikki, varhaiskasvatus, leikkiympäristö
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelemalla varhaiskasvattajia halusin tuoda heidän ääntä kuuluviin ja selvittää millaisena juuri he kokevat leikin roolin varhaiskasvatuksessa. Lisäksi halusin tutkimuskysymyksilläni selvittää onko varhaiskasvatuksessa leikkiä tukeva ympäristö ja olosuhteet varhaiskasvattajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen perehtynyt siihen mitä on leikki sen eri muodot ja alalajit. Olen perehtynyt varhaiskasvatukseen ja sen tavoitteisiin ja leikin osallisuuteen niissä. Lisäksi olen perehtynyt eri varhaiskasvatuksen pedagogisiin suuntauksiin ja leikkiympäristön merkityksen ja siihen millainen ylipäätään on hyvä leikkiympäristö.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että leikillä on todella suuri rooli varhaiskasvatuksessa. Leikin kautta lapsi oppii uusia asioita jatkuvasti ilman, että se on hänelle tietoista oppimista. Leikki on lapset tapa olla ja elää. Leikin kautta lapsi harjoittelee kommunikointia ja ilmentää itseään ja omaa kehittyvää persoonaansa. Leikin koettiin olevan punainen lanka päiväkodin arjessa.
Asiasanat: leikki, varhaiskasvatus, leikkiympäristö