Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluttajaopastajana kehittyminen työvoimahallinnon merkittävissä uudistuksissa

Latvasalo, Sari (2022)

 
Avaa tiedosto
Latvasalo_Sari.pdf (1.142Mt)
Lataukset: 


Latvasalo, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716273
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä keskityttiin kouluttajaopastajana kehittymiseen. Tavoitteena oli löytää, millaista osaamista kouluttajaopastaja tarvitsee, sillä kouluttajaopastaja oli käsitteenä uusi. Tavoitteena oli myös kehittyä perehdyttäjänä sekä työajan ajanhallinnassa. Tarkoituksena oli kouluttaa omassa työyhteisössä uusi tyomarkkinatori.fi-sivusto, nykyisen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttötoimintojen muutokset sekä uudistettu asiantuntijan TE-asiakkuudenhallintajärjestelmä. Tämän päiväkirjaopinnäytetyön toimeksiantaja oli Vantaan ja Keravan työllisyyden kuntakokeilu.

Päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä kirjoitettiin kymmenen viikon ajan 1.3.2022 – 9.5.2022 välisenä aikana. Päiväkirjan kirjoittaja asetti jokaiselle viikolle oman tavoitteensa, josta hän laati kunkin viikon päätteeksi yhteenvedon onnistumisista ja kehittämisen tarpeista itsereflektion ja viikon teemaan sopivan tietoperustan avulla.

Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön prosessin aikana päiväkirjan kirjoittaja kehittyi perehdyttäjänä sekä kouluttajaopastajana. Kouluttajaopastajana tarvittavasta osaamisesta muodostui 10 kohdan kokonaisuus, joka sisältää verkkopedagogiikan, digitaidot, vuorovaikutuksen, moniammatillisen vuorovaikutuksen, ajanhallinnan, työhyvinvoinnin, oppimisen, itseohjautuvuuden, reflektoinnin ja osaamisen kehittämisen. Tavoite kouluttaa omassa työyhteisössä uusi tyomarkkinatori.fi-sivusto ja nykyisen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttötoimintojen muutokset saavutettiin. Uudistettu asiantuntijan TE-asiakkuudenhallintajärjestelmän kouluttaminen ei toteutunut, vaan sen kouluttaminen siirtyi ensi vuoteen Vantaan ja Keravan työllisyyden kuntakokeilussa.

Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoittajan ammatillisuus kehittyi. Päiväkirjan aikana muodostunut 10 kohdan kokonaisuus koettiin sopivaksi muun muassa Vantaan ja Keravan työllisyyden kuntakokeiluun sellaisenaan. Perehdytykset koettiin selkeinä ja monipuolisina. Nykyisen asiakkuudenhallintajärjestelmän hyvä tuntemus auttoi oppimaan uusia toiminnan muutoksia. Kouluttajaopastajan kehittämisen etuna oli kirjoittajan vahva työhallinnon osaaminen. Päiväkirjamaisen opinnäytetyön perehdytysmenetelmiä otettiin käyttöön toimeksiantajan työyhteisössä. Jatkokehittämiseen ehdotettiin lyhyitä opetusvideoita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste