Ryhmävasu arjen pedagogiikan välineenä
Hynninen, Maarit (2022)
Hynninen, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ryhmävasu arjen pedagogiikan välineenä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ryhmävasulomake Könönpellon päiväkodille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ja edistää kasvattajien tietoisuutta ryhmävasusta arjessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ryhmävasulomake.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, varhaiskasvatussuunnitelmaa, ryhmävasua sekä oppivaa yhteisöä. Ryhmävasulomaketta varten tein kasvattajille kyselyn ryhmävasuun liittyen, jonka avulla selvitin heidän ajatuksiaan ja toiveitaan ryhmävasulomakkeen laadintaan. Lomaketta tehdessäni hyödynsin kasvattajien toiveita sekä Edivan ryhmävasumallin lomakepohjaa. Haastattelin Könönpellon päiväkodin johtajaa ja osaa kasvattajista. Haastattelun tarkoituksena oli arvioida ryhmävasulomaketta. Arvioinnin mukaan lomakkeen tarkoitus täyttyi eli sitä on helppo hyödyntää toiminnan suunnittelussa, -kehittämisessä ja -arvioinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, varhaiskasvatussuunnitelmaa, ryhmävasua sekä oppivaa yhteisöä. Ryhmävasulomaketta varten tein kasvattajille kyselyn ryhmävasuun liittyen, jonka avulla selvitin heidän ajatuksiaan ja toiveitaan ryhmävasulomakkeen laadintaan. Lomaketta tehdessäni hyödynsin kasvattajien toiveita sekä Edivan ryhmävasumallin lomakepohjaa. Haastattelin Könönpellon päiväkodin johtajaa ja osaa kasvattajista. Haastattelun tarkoituksena oli arvioida ryhmävasulomaketta. Arvioinnin mukaan lomakkeen tarkoitus täyttyi eli sitä on helppo hyödyntää toiminnan suunnittelussa, -kehittämisessä ja -arvioinnissa.