Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opinto-ohjaajien ja hiusalan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta ja sen kehittämisestä hiusalan opintoihin haettaessa

Metsälä, Maarit (2022)

 
Avaa tiedosto
Metsala_Maarit.pdf (1.043Mt)
Lataukset: 


Metsälä, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Koulutuskuntayhtymä Tavastian alueen perusopetuksen opinto-ohjaajien ja hiusalla keskeyttäneiden tai keskeyttämistä pohtivien opiskelijoiden kokemuksia nivelvaiheen ohjauksesta. Työn tavoitteena oli tehdä näkyväksi hiusalalle hakeutuneiden opiskelijoiden oppilaanohjauksen yhteydessä hiusalasta saatu tieto ja sitä kautta nostaa esille mahdollisia kehittämiskohteita. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina oli Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään ohjaus käsitteenä ja käsitellään ohjausta perusopetuksen oppilaanohjauksen ja koulutusvalintojen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös ohjauksen toimintaympäristöä Suomen koulutusjärjestelmässä sekä ohjauksen merkitystä koulutusvalintoihin.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistoa tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen kerättiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluja suoritettiin kolmelle Koulutuskuntayhtymä Tavastian jäsenkuntien alueen opinto-ohjaajille ja kuudelle hiusalan opiskelijalle, jotka miettivät opintojensa keskeyttämistä tai olivat jo keskeyttäneet opintonsa. Opinto-ohjaajien haastatteluilla haettiin syvällisempää ymmärrystä oppilaanohjauksesta perusopetuksessa ja opiskelijoiden haastattelulla kartoitettiin heidän kokemuksiaan saamastaan oppilaanohjauksesta. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisältöanalyysin menetelmin.

Opinnäytetyön tulosten perusteella opinto-ohjaajat ja opiskelijat kokivat oppilaanohjauksen tärkeäksi oppiaineeksi pohdittaessa perusopetuksen jälkeisiä opintoja. Opinto-ohjaajien sekä opiskelijoiden mielestä yksilöohjauksen varattuja tunteja oli liian vähän ja ne oli sijoitettu niin etteivät ne tukeneet hakuvaihetta. Opiskelijat kokivat myös, etteivät he saaneet hiusalasta oikeanlaista tietoa tehdessään valintoja vaan saatu tieto alasta perustui usein opinto-ohjaajan omakohtaisiin kokemuksiin.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousi Ammattiopisto Tavastian ja perusopetuksen yhteistyön kehittäminen. Yhteistyöltä toivottiin asiantuntijavierailuja, jotta opiskelijat saisivat hiusalasta ajankohtaista, asiantuntevaa ja oikeanlaista tietoa tehdessään valintojaan. Asiantuntijavierailujen lisäksi toivottiin TET-jaksojen suorittamismahdollisuutta hiusalalla sekä hiusalasta ja työelämäjaksoista kertovia videoita. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää tutkia, millainen rooli oppilaitoksella ja opiskelulla on keskeyttämisiin ammatillisissa oppilaitoksissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste