Työterveysasiakkuusprosessi : moniammatillisen työterveyshuollon organisaatioasiakkaan hoitoprosessin mallintaminen Työterveys Wellamossa
Lahtinen, Riitta (2022)
Lahtinen, Riitta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816728
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli mallintaa työterveyshuollon organisaatioasiakkaan hoitoprosessi Työterveys Wellamolle. Prosessimallinnus toteutettiin laatustandardi ISO 9001:2015 vaatimusten mukaisesti. Vaikuttava työterveyshuollon toiminta edellyttää moniammatillisesti toteutettua työterveysyhteistyötä, minkä kehittäminen oli hankkeen tavoitteena.
Kehittämishankkeen tietoperustassa käsitellään työterveysasiakkuutta, työterveyshuollon moniammatillista toimintaa ja jatkuvaa parantamista ISO 9001 laadunhallintajärjestelmien vaatimukset huomioiden. Laadunhallintajärjestelmä edellyttää prosessimaista ajattelua, prosessien kuvaamista ja jatkuvaa parantamista asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Kehittämishankkeen toteutuksessa prosessimallinnettiin moniammatillisesta aivoriihestä saatua tietoa työterveyshuollon organisaatioasiakkuuden hoidosta. Toteutettu työterveysasiakkuusprosessi kuvataan tässä prosessien kolmisivutekniikkaa hyödyntäen. Jatkuvaa parantamista tarkastellaan tässä kehittämishankkeessa yhdistämällä työterveyshuollon palvelutuotanto PDCA-malliin.
Kehittämishanke vahvistaa asiakasymmärryksen ja strategisen kumppanuuden merkitystä työterveyshuollon palvelutuotannolle. Jatkuvan parantamisen käytännöt ohjaavat asiakasvaatimusten täyttymiseen ja asiakastyytyväisyyden lisäämiseen. Tässä esiteltävä työterveysasiakkuuden hoitomalli kuvaa yhden työterveystoimijan tapaa. Esitelty työterveyshuollon palvelutuotannon PDCA-malli on laajemmin hyödynnettävissä työterveyshuollon jatkuvan parantamisen toiminnassa.
Kehittämishankkeen tietoperustassa käsitellään työterveysasiakkuutta, työterveyshuollon moniammatillista toimintaa ja jatkuvaa parantamista ISO 9001 laadunhallintajärjestelmien vaatimukset huomioiden. Laadunhallintajärjestelmä edellyttää prosessimaista ajattelua, prosessien kuvaamista ja jatkuvaa parantamista asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Kehittämishankkeen toteutuksessa prosessimallinnettiin moniammatillisesta aivoriihestä saatua tietoa työterveyshuollon organisaatioasiakkuuden hoidosta. Toteutettu työterveysasiakkuusprosessi kuvataan tässä prosessien kolmisivutekniikkaa hyödyntäen. Jatkuvaa parantamista tarkastellaan tässä kehittämishankkeessa yhdistämällä työterveyshuollon palvelutuotanto PDCA-malliin.
Kehittämishanke vahvistaa asiakasymmärryksen ja strategisen kumppanuuden merkitystä työterveyshuollon palvelutuotannolle. Jatkuvan parantamisen käytännöt ohjaavat asiakasvaatimusten täyttymiseen ja asiakastyytyväisyyden lisäämiseen. Tässä esiteltävä työterveysasiakkuuden hoitomalli kuvaa yhden työterveystoimijan tapaa. Esitelty työterveyshuollon palvelutuotannon PDCA-malli on laajemmin hyödynnettävissä työterveyshuollon jatkuvan parantamisen toiminnassa.