Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laurean sosionomiopiskelijoiden kokemuksia lastensuojeluun suuntautuvasta mentorointiohjelmasta

Palmunen, Isabella (2022)

 
Avaa tiedosto
Palmunen_Isabella.pdf (1.057Mt)
Lataukset: 


Palmunen, Isabella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816695
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Laurean sosionomiopiskelijoiden kokemuksia lastensuojeluun suuntautuvasta mentorointiohjelmasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä koululähtöisiä lastensuojelupalveluita tuottavan Go Strong Oy:n kanssa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat mentorointiohjelmaan osallistuvat Laurean sosionomiopiskelijat.

Opinnäytetyön avulla pyrittiin saamaan vastaus kysymykseen: Millaisia kokemuksia Laurean sosionomiopiskelijoilla on lastensuojeluun suuntautuvasta mentorointiohjelmasta? Opinnäytetyön viitekehys muodostuu lastensuojeluun suuntautuvasta mentorointiohjelmasta, lastensuojelun prosessista, mentoroinnista, ammatti-identiteetistä ja sen kehittymisestä sekä vuorovaikutuksen merkitys asiakastyössä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin fokusryhmähaastattelua. Aineiston analyysissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulosten perusteella mielikuvat lastensuojelusta, ammatti-identiteetin kehittyminen ja ymmärrys asiakastyössä tapahtuvan vuorovaikutuksen merkityksestä vahvistuivat mentorointiohjelman aikana. Tuloksissa nousi esille myös kokemukset mentoroinnin käytännön toteutuksesta. Opiskelijat toivoivat mentorointiohjelman pienryhmätapaamisiin ennalta suunniteltuja teemoja, jotka selkeyttäisivät tapaamisen rakennetta. Lisäksi tuloksista nousi opiskelijoiden toive opiskelijoiden keskeiselle ryhmätapaamiselle. Näiden tapaamisten tarkoituksena olisi yhteinen reflektio sekä palautteen kerääminen mentorointiohjelman toteuttajalle, jonka kerääjänä toimisi ennalta määritetty tutor. Opiskelijat katsoivat, että ensi syksynä toimiva tutor voisi olla yksi tämän kevään 2022 toimintakaudella osallistuneista opiskelijoista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste