Itsensä kehittäminen asiakaskonsulttina
Erharuyi, Efosa (2022)
Erharuyi, Efosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137055
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli seurata ja kehittää asiakaskonsultin tehtäviä Virossa toimivassa SaaS-yhtiössä, joka tarjoaa asiakkaille toiminnanohjausjärjestelmää kaupalliseen käyttöön.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuodossa. Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työaikana tehtyjä töitä ja jokaisen viikon lopuksi analysoida kuluneen viikon teemaa ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkoanalyysien aiheet perustuvat kymmenen viikon aikana ilmenneisiin asiakaskonsultin työn aihealueisiin. Viikkoanalyysien aiheiksi valikoitui tässä opinnäytetyössä asiakasarvo, vuorovaikutusmyynti, asiakaskokemus, itsensä johtaminen, työhyvinvointi, työpaine, hybridityöskentely, vuorovaikutus ja viestintä, itseohjautuvuus, projektinhallinta ja liiketoimintaprosessi.
Viikkoanalyysien tavoitteena oli kehittää itsenäni asiakaskonsulttina sekä antaa työnantajalle tarkempaa tietoa asiakaskonsultin työstä. Yhtenä tavoitteena oli myös korostaa koulutuksen sekä perehdytyksen merkitystä. Yrityksen ohjelmistot ovat varsin monimutkaisia ja vaatinee perusteellisen koulutusrakenteen.
Opinnäytetyön perusteella yritykselle syntyi kuva asiakaskonsultin työstä sekä työskentelystä asiakasrajapinnassa SaaS-yrityksessä. Konsultin työssä korostuu paineensietokyky, vuorovaikutustaidot sekä projektinhallintaan liittyvät taidot. Yritys sai työstä myös suunnitelman koulutusrakenteen uudistusta varten sekä oppaan kriisiviestinnän suunnitteluun. Laadukas ja perusteellinen perehdytys korostuu osana henkilöstön työn tuottavuutta ja mielekkyyttä.
Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus jatkojalostaa omia taitoja projektinhallinnassa ohjelmistoympäristössä.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuodossa. Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työaikana tehtyjä töitä ja jokaisen viikon lopuksi analysoida kuluneen viikon teemaa ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkoanalyysien aiheet perustuvat kymmenen viikon aikana ilmenneisiin asiakaskonsultin työn aihealueisiin. Viikkoanalyysien aiheiksi valikoitui tässä opinnäytetyössä asiakasarvo, vuorovaikutusmyynti, asiakaskokemus, itsensä johtaminen, työhyvinvointi, työpaine, hybridityöskentely, vuorovaikutus ja viestintä, itseohjautuvuus, projektinhallinta ja liiketoimintaprosessi.
Viikkoanalyysien tavoitteena oli kehittää itsenäni asiakaskonsulttina sekä antaa työnantajalle tarkempaa tietoa asiakaskonsultin työstä. Yhtenä tavoitteena oli myös korostaa koulutuksen sekä perehdytyksen merkitystä. Yrityksen ohjelmistot ovat varsin monimutkaisia ja vaatinee perusteellisen koulutusrakenteen.
Opinnäytetyön perusteella yritykselle syntyi kuva asiakaskonsultin työstä sekä työskentelystä asiakasrajapinnassa SaaS-yrityksessä. Konsultin työssä korostuu paineensietokyky, vuorovaikutustaidot sekä projektinhallintaan liittyvät taidot. Yritys sai työstä myös suunnitelman koulutusrakenteen uudistusta varten sekä oppaan kriisiviestinnän suunnitteluun. Laadukas ja perusteellinen perehdytys korostuu osana henkilöstön työn tuottavuutta ja mielekkyyttä.
Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus jatkojalostaa omia taitoja projektinhallinnassa ohjelmistoympäristössä.