Yrityksen brändin kehittäminen sosiaalisen median yhteneväisellä visuaalisella viestinnällä
Smal, Alexander (2022)
Smal, Alexander
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kehityspiikki Koulutus Oy:n brändin rakennusta, sosiaalisen median visuaalisen yhteneväisyyden kautta. Taustana tälle opinnäytetyölle oli, että toimeksiantajalle sosiaalinen media ja sen toiminta olivat hieman vieras konsepti. Opinnäytetyöaihe valikoitui tutkaillessa kehityskohteita toimeksiantajan sosiaalisen median kanavilla. Tämän kehitysprosessin toimeksiantajana toimi Kehityspiikki Koulutus Oy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehitellä tyylit toimeksiantajan sosiaalisen median kanaviin käytettäviksi. Tyyleillä tarkoitetaan visuaalisten elementtien asetettua sijoittelua, jonka avulla julkaisuihin saadaan enemmän näkyville toimeksiantajan brändiä. Lopputuloksena oli tavoitteena luoda vähintään yksi käyttöön menevä versio kahdesta eri Facebookin ja Instagramin syötteessä käytettävistä tyyleistä, ja kaksi Instagramin ’Stories’ -osioon menevää tyyliä. Erilaisia tyylejä oli tavoitteena siis luoda molempiin osioihin sekalaisia julkaisuja varten, sekä ilmoitusluontoisia julkaisuja varten.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui suomen ja englannin kielellä kirjoitetusta kirjallisuudesta liittyen brändiin, sosiaaliseen mediaan, sekä markkinointiin.
Kehitysprosessi perustui ”Double Diamond” -malliin, jonka alkuperäinen kehityskohde oli toimeksiantajan brändin kehittäminen ja rakentaminen. Brändin rakentamista lähdettiin tutkimaan muutaman osa-alueen näkökulmasta, joista tähän opinnäytetyöhön valikoitui brändin tuominen vahvemmin esille sosiaalisessa mediassa. ”Double Diamond” -mallin mukaisesti edeten prosessi eteni valintaan tavasta, jolla brändi voitaisiin tuoda vahvemmin esille, siihen valikoitui keinoksi visuaalisen olemuksen kohentaminen. Prosessin loppupuolisko oli kehitystyötä, jossa palautetta kerättiin jokaisesta versiosta suullisesti, ja palaute implementoitiin seuraavaan versioon, kunnes saatiin aikaiseksi haluttu lopputulos.
Opinnäytetyöstä tuli tuloksena toimeksiantajalle vähintäänkin pohja kehittää omaa sosiaalisen median olemusta, erittäin todennäköistä on että kirjoitushetkellä, luodut visuaaliset tyylit ovat jo suunnitteilla käyttöönottoa varten toimeksiantajan sosiaalisen median kanavilla. Mukana on myös teoriaosuus, jonka avulla toimeksiantaja voi laajentaa omaa ymmärrystään. Toimeksiantajalle on myös lähetetty erikseen Photoshop -tiedostot, joita käytettiin visuaalisten tyylien luonnissa, jotta heidän on mahdollista jatkokehittää, jos tarve ilmaantuu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehitellä tyylit toimeksiantajan sosiaalisen median kanaviin käytettäviksi. Tyyleillä tarkoitetaan visuaalisten elementtien asetettua sijoittelua, jonka avulla julkaisuihin saadaan enemmän näkyville toimeksiantajan brändiä. Lopputuloksena oli tavoitteena luoda vähintään yksi käyttöön menevä versio kahdesta eri Facebookin ja Instagramin syötteessä käytettävistä tyyleistä, ja kaksi Instagramin ’Stories’ -osioon menevää tyyliä. Erilaisia tyylejä oli tavoitteena siis luoda molempiin osioihin sekalaisia julkaisuja varten, sekä ilmoitusluontoisia julkaisuja varten.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui suomen ja englannin kielellä kirjoitetusta kirjallisuudesta liittyen brändiin, sosiaaliseen mediaan, sekä markkinointiin.
Kehitysprosessi perustui ”Double Diamond” -malliin, jonka alkuperäinen kehityskohde oli toimeksiantajan brändin kehittäminen ja rakentaminen. Brändin rakentamista lähdettiin tutkimaan muutaman osa-alueen näkökulmasta, joista tähän opinnäytetyöhön valikoitui brändin tuominen vahvemmin esille sosiaalisessa mediassa. ”Double Diamond” -mallin mukaisesti edeten prosessi eteni valintaan tavasta, jolla brändi voitaisiin tuoda vahvemmin esille, siihen valikoitui keinoksi visuaalisen olemuksen kohentaminen. Prosessin loppupuolisko oli kehitystyötä, jossa palautetta kerättiin jokaisesta versiosta suullisesti, ja palaute implementoitiin seuraavaan versioon, kunnes saatiin aikaiseksi haluttu lopputulos.
Opinnäytetyöstä tuli tuloksena toimeksiantajalle vähintäänkin pohja kehittää omaa sosiaalisen median olemusta, erittäin todennäköistä on että kirjoitushetkellä, luodut visuaaliset tyylit ovat jo suunnitteilla käyttöönottoa varten toimeksiantajan sosiaalisen median kanavilla. Mukana on myös teoriaosuus, jonka avulla toimeksiantaja voi laajentaa omaa ymmärrystään. Toimeksiantajalle on myös lähetetty erikseen Photoshop -tiedostot, joita käytettiin visuaalisten tyylien luonnissa, jotta heidän on mahdollista jatkokehittää, jos tarve ilmaantuu.