Osaamiskartoitus osaamisen johtamisen välineenä: Riverian liiketoiminta-alan opetushenkilöstön osaamiskartoitus strategiakaudella 2022-2025
Sivonen, Anja (2022)
Sivonen, Anja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Riverian liiketoiminta-alan opetushenkilöstön osaamista osaamisen johtamisen toimenpiteiden suunnittelun pohjaksi. Opinnäytetyössä luotiin liiketoiminta-alan opetushenkilöstölle substanssiosaamisen opetustaitoja mittaava kartoitus, jolla selvitettiin osaamisen nykytilaa. Kartoitus toi näkyväksi piilo-osaamista ja käyttämätöntä osaamispotentiaalia. Kartoituksella selvitettiin myös mahdollisia osaamiskapeikkoja ja henkilöriskiä, erityisesti suhteessa tulevaisuudessa laajentuviin osaamistarpeisiin.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin Riverian strategiaa 2022–2025, Opetushallituksen virallisia tutkinnon perusteita liiketoiminnan perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnossa sekä osaamisen johtamiseen liittyvää kirjallisuutta.
Osaamiskartoituksen tulokset osoittavat, että liiketoiminta-alan opetushenkilöstön osaaminen on laajaa ja nykyiseen koulutustarjontaan nähden riittävää. Myös koulutustarjonnan laajentaminen on mahdollista nykyisellä henkilöresurssilla. Osaamiskartoituksessa mitattiin henkilöstön opetustaitoa aihealueissa työyhteisötaidot, yritys- ja yrittäjämäinen toiminta, asiakastyöskentely, sihteeri- ja toimistotyö, taloushallinnon tehtävät, myyntityö, markkinointi ja viestintä, henkilöstöasiat sekä projekti- ja kehittämistyö.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin Riverian strategiaa 2022–2025, Opetushallituksen virallisia tutkinnon perusteita liiketoiminnan perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnossa sekä osaamisen johtamiseen liittyvää kirjallisuutta.
Osaamiskartoituksen tulokset osoittavat, että liiketoiminta-alan opetushenkilöstön osaaminen on laajaa ja nykyiseen koulutustarjontaan nähden riittävää. Myös koulutustarjonnan laajentaminen on mahdollista nykyisellä henkilöresurssilla. Osaamiskartoituksessa mitattiin henkilöstön opetustaitoa aihealueissa työyhteisötaidot, yritys- ja yrittäjämäinen toiminta, asiakastyöskentely, sihteeri- ja toimistotyö, taloushallinnon tehtävät, myyntityö, markkinointi ja viestintä, henkilöstöasiat sekä projekti- ja kehittämistyö.