"Hyvä täällä on olla, köllötellä vaan" asiakastyytyväisyys tehostetun asumispalvelun yksikössä
Pöllänen, Noora; Väyrynen, Mari (2022)
Pöllänen, Noora
Väyrynen, Mari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pohjois-Karjalassa sijaitsevan yksityisen hoivakoti Honkakodin palveluja. Honkakoti on tehostetun palveluasumisen yksikkö, jonka asukkaat ovat entisiä päihteidenkäyttäjiä sekä mielenterveyskuntoutujia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Honkakodille asiakkaiden tyytyväisyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonhankinta menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten tehtiin kysymysrunko. Haastattelut toteutettiin anonyymisti. Haastatteluiden aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä.
Tuloksista saatiin asiakkaiden kokemukset neljästä eri teemasta, jotka ovat yksilöllisyys, osallisuus, yhteisöllisyys ja viihtyvyys. Asiakkaat kohdataan palvelussa yksilöllisesti. Suurin osa asiakkaista osallistuu yhteiseen toimintaan, vaikka sen mielekkyys jakoi mielipiteitä. Omien asioiden hoitamiseen ei juurikaan osallistuta, koska muut henkilöt hoitavat niitä. Asiakkaat ovat palveluun tyytyväisiä, mutta viihtyvyyttä voisi parantaa Honkakodissa. Tämän asiakastyytyväisyys tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja voi kehittää asiakkaiden tyytyväisyyttä hoivakodissa.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että palvelussa tulisi vahvistaa asiakkaiden toimijuutta ja lisätä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonhankinta menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten tehtiin kysymysrunko. Haastattelut toteutettiin anonyymisti. Haastatteluiden aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä.
Tuloksista saatiin asiakkaiden kokemukset neljästä eri teemasta, jotka ovat yksilöllisyys, osallisuus, yhteisöllisyys ja viihtyvyys. Asiakkaat kohdataan palvelussa yksilöllisesti. Suurin osa asiakkaista osallistuu yhteiseen toimintaan, vaikka sen mielekkyys jakoi mielipiteitä. Omien asioiden hoitamiseen ei juurikaan osallistuta, koska muut henkilöt hoitavat niitä. Asiakkaat ovat palveluun tyytyväisiä, mutta viihtyvyyttä voisi parantaa Honkakodissa. Tämän asiakastyytyväisyys tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja voi kehittää asiakkaiden tyytyväisyyttä hoivakodissa.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että palvelussa tulisi vahvistaa asiakkaiden toimijuutta ja lisätä vuorovaikutusta.