Suunnitelmallisesti tuotettujen sisältöjen vaikutus somenäkyvyyteen
Pellikka, Ella (2022)
Pellikka, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017299
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa ja julkaista suunnitelmallisesti monipuolisia sisältöjä Break Sokos Hotel Vuokatin Instagram-tilille hiihtolomaviikkojen, 8-10 aikana. Samalla kartoitettiin, millaiset julkaisut vetosivat seuraajiin ja yhtenäistettiin Break Sokos Hotel Vuokatin Instagram-tilin visuaalista ilmettä.
Kehittämistehtävässä hyödynnettiin toimeksiantajalta saatua sosiaalisen median kalenteripohjaa, johon koottiin ja jaoteltiin kunkin päivän julkaistavat sisällöt. Ennen varsinaista kolmen viikon seuranta-ajanjaksoa tehtiin valmisteluita, kuten suunniteltiin esimerkiksi kuvauspäivien sisältöä, tehtiin julkaisut valmiiksi sekä sijoitettiin julkaistavat sisällöt toimeksiantajan sosiaalisen median kalenteripohjalle.
Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta, joissa aiheita ovat esimerkiksi perinteinen markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media markkinointikanavana sekä sosiaalisen median kanavat. Teoria avaa näkökulmia, kuinka digitaalinen markkinointi eroaa perinteistä markkinoinnista ja on myös kehittänyt perinteistä markkinointia monipuolisemmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Seuranta-ajanjakson tulokset saatiin Osuuskauppa Maakunnan Hootsuite-raporteista, joista nähdään Instagramissa tapahtuneet muutokset seuranta-ajanjaksolta. Lisäksi vertailukohteena toimii Hootsuite-raportin tulokset aiemmalta kolmelta viikolta eli viikoilta 5–7. Tuloksia analysoitiin raporttien avulla ja niistä nähtiin esimerkiksi, millainen sisältö vetosi seuraajiin ja antoi tilille lisää näkyvyyttä. Tuloksien analysoinnin lisäksi käsitellään myös toimeksiannosta saatuja johtopäätöksiä ja pohditaan myös, olisiko kehittämistehtävällä potentiaalia uusiin jatkotutkimuksiin.
Kehittämistehtävä osoittautui onnistuneeksi Osuuskauppa Maakunnalta saadun Hootsuite-tulosraportin perusteella. Suunnitelmallisella sisällöntuottamisella on selkeitä vaikutuksia yrityksen Instagram-tilin näkyvyyteen. Verrattaessa saatuja tuloksia edelliseen kolmen viikon ajanjaksoon, jolloin toimeksiantaja itse vastasi sisällöntuottamisesta, muutokset olivat merkittäviä. The objective of the thesis was to plan and produce posts on the principal’s, Break Sokos Hotel Vuokatti’s Instagram account. This study also investigated what types of post interest the followers and involved unifying the visual appearance of the principal’s Instagram feed. The posts were published during the winter break weeks, 8-10.
The principal has a social media marketing calendar which was used during the monitoring period. The weeks before the period consisted of planning the content and shoots, as well as editing and scheduling the posts according to the calendar.
The theoretical framework of the thesis consists of literature, on marketing, digital marketing and social media as a marketing channel. The theory provides perspectives on how digital marketing differs from classic marketing. Compared to the other marketing methods, digital marketing facilitates the implementation of a diverse and customer-oriented approach.
The results of the monitoring period were received from the marketing team of Osuuskauppa Maakunta via a Hootsuite report. The Hootsuite report shows changes in the behavior of the Instagram followers during the monitoring period. Additionally, the report could be compared to previous Hootsuite reports from weeks 5-7. The results were analyzed using the reports and from them it was possible to extract data, such as which posts stood out from the content posted during the period. The data did not necessarily indicate which content was good, but the reports highlighted the most popular posts. In addition to analyzing the results, based on the development work conducted during the thesis were processed and it was considered whether there was potential for further research.
The results of the development task were successful. The thesis showed that systematic content marketing is important in promoting the visibility of a commercial Instagram account. Comparing the data of the monitoring period to that of the previous three weeks, when the principal oversaw content creation, the results were significant.
Kehittämistehtävässä hyödynnettiin toimeksiantajalta saatua sosiaalisen median kalenteripohjaa, johon koottiin ja jaoteltiin kunkin päivän julkaistavat sisällöt. Ennen varsinaista kolmen viikon seuranta-ajanjaksoa tehtiin valmisteluita, kuten suunniteltiin esimerkiksi kuvauspäivien sisältöä, tehtiin julkaisut valmiiksi sekä sijoitettiin julkaistavat sisällöt toimeksiantajan sosiaalisen median kalenteripohjalle.
Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta, joissa aiheita ovat esimerkiksi perinteinen markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media markkinointikanavana sekä sosiaalisen median kanavat. Teoria avaa näkökulmia, kuinka digitaalinen markkinointi eroaa perinteistä markkinoinnista ja on myös kehittänyt perinteistä markkinointia monipuolisemmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Seuranta-ajanjakson tulokset saatiin Osuuskauppa Maakunnan Hootsuite-raporteista, joista nähdään Instagramissa tapahtuneet muutokset seuranta-ajanjaksolta. Lisäksi vertailukohteena toimii Hootsuite-raportin tulokset aiemmalta kolmelta viikolta eli viikoilta 5–7. Tuloksia analysoitiin raporttien avulla ja niistä nähtiin esimerkiksi, millainen sisältö vetosi seuraajiin ja antoi tilille lisää näkyvyyttä. Tuloksien analysoinnin lisäksi käsitellään myös toimeksiannosta saatuja johtopäätöksiä ja pohditaan myös, olisiko kehittämistehtävällä potentiaalia uusiin jatkotutkimuksiin.
Kehittämistehtävä osoittautui onnistuneeksi Osuuskauppa Maakunnalta saadun Hootsuite-tulosraportin perusteella. Suunnitelmallisella sisällöntuottamisella on selkeitä vaikutuksia yrityksen Instagram-tilin näkyvyyteen. Verrattaessa saatuja tuloksia edelliseen kolmen viikon ajanjaksoon, jolloin toimeksiantaja itse vastasi sisällöntuottamisesta, muutokset olivat merkittäviä.
The principal has a social media marketing calendar which was used during the monitoring period. The weeks before the period consisted of planning the content and shoots, as well as editing and scheduling the posts according to the calendar.
The theoretical framework of the thesis consists of literature, on marketing, digital marketing and social media as a marketing channel. The theory provides perspectives on how digital marketing differs from classic marketing. Compared to the other marketing methods, digital marketing facilitates the implementation of a diverse and customer-oriented approach.
The results of the monitoring period were received from the marketing team of Osuuskauppa Maakunta via a Hootsuite report. The Hootsuite report shows changes in the behavior of the Instagram followers during the monitoring period. Additionally, the report could be compared to previous Hootsuite reports from weeks 5-7. The results were analyzed using the reports and from them it was possible to extract data, such as which posts stood out from the content posted during the period. The data did not necessarily indicate which content was good, but the reports highlighted the most popular posts. In addition to analyzing the results, based on the development work conducted during the thesis were processed and it was considered whether there was potential for further research.
The results of the development task were successful. The thesis showed that systematic content marketing is important in promoting the visibility of a commercial Instagram account. Comparing the data of the monitoring period to that of the previous three weeks, when the principal oversaw content creation, the results were significant.
