Toimintasuunnitelma osaavan työvoiman saatavuuden varmistamiseksi Kuusamon, Taivalkosken ja Posion muodostamalla työssäkäyntialueella
Kukka, Niina (2022)
Kukka, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy. Naturpolis toimii päätoteuttajana Mahdollisuuksien pohjoinen – JobBoost Koillis-Suomi (myöhemmin JobBoost) hankkeessa ja hankkeen yhtenä tehtävänä on työssäkäyntialueen konseptin luominen ja osaavan työvoiman houkuttelu työssäkäyntialueelle. Alueen yhdistäväksi työssäkäyntialueen brändiksi muodostui Maan pinnalla -niminen konsepti. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää keinoja Maan pinnalla -konseptin avulla työssäkäyntialueen vetovoimatyön tekemiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Työn tavoitteena on luoda toimintasuunnitelma lähitulevaisuuden toimenpiteistä, joita konseptin ohessa tai avulla toteutetaan.
Teoriaviitekehys perustuu kohtaanto-ongelman määrittelyyn ja sen valtakunnalliseen sekä alueelliseen ilmenemiseen. Toinen näkökulma on tunnettuus, maine ja mielikuviin vaikuttaminen markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Lisäksi Naturpolis ja JobBoost-hanke teettivät Taloustutkimuksella marras-joulukuussa 2021 Koillismaan, Kuusamon ja Taivalkosken osalta tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimuksen, jonka tuloksista muodostui ydinongelmat myös opinnäytetyölle. Konstruktiivisen tutkimuksen menetelminä työssä on käytetty työpajamenetelmää sekä benchmarkingia. Työpajoissa käsiteltiin tunnettuus- ja muuttajatutkimuksesta nousseita ydinongelmia, jotka olivat koko alueen osalta verrattain huono tunnettuus sekä työnantajien huono tunnettuus. Työpajojen tuloksista syntyi viestinnällinen toimintasuunnitelma.
Benchmarking-tutkimuksen kohteiksi on valittu neljä alueellista yhteenliittymää tai konseptia, joilla tavoitellaan työntekijöiden houkuttelua kohdealueen avoimiin työpaikkoihin. Kohteiksi valikoituivat House of Lapland, Kainuu maakuntabrändi, RekryKainuu sekä Savon Villi Länsi. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää hyviä käytäntöjä ja toteutuksia imagokampanjoista sekä työnantajien esiintuomisesta. Löydökset on kirjattu excel-taulukkoon ja ne on analysoitu työpajassa, jossa myös päätettiin mitkä toimenpiteet lähtevät toteutettavaksi eteenpäin.
Työpajojen pohjalta muodostuneessa viestintäsuunnitelmassa on tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimuksen pohjalta syntyneiden kohderyhmien mukaan ideoituja uutis- ja artikkeliaiheita vuosikello-tyyppisesti esitettynä. Lisäksi on kilpailu- ja tapahtumaideoita, joita voi ottaa toteutukseen mukaan tulevaisuudessa. Benchmarking-tutkimustulosten analysoinnissa todettiin, että konseptia laajennetaan siten, että se soveltuu myös uuden liiketoiminnan houkutteluun alueelle. Sen ohessa tehdään myös mediaa palveleva osio, josta löytyy yhdestä paikasta perustiedot kaikista kolmesta kunnasta kuvapankkeineen. Nämä laajennukset koskevat pääasiassa verkkosivustoa. Tätä kokonaisuutta tukemaan päätettiin myös edistää dashboard-tyyppisen tilastotiedon automatiikan rakentamista sivustolle. Benchmarking-tutkimuksessa kävi ilmi, että monilla sivustoilla on tilastolinkkejä valtavan suuri määrä. Suurin osa tilastotiedosta on täysin avointa dataa, joten dashboardin rakentaminen sivustolle on täysin mahdollinen, joskin erikseen rahoitettava hanke.
Meneillään olevan hankkeen puitteissa toteutetaan jokaisen kolmen kunnan päävaltateiden varsille ”Olisiko tässä sinunkin työmatkasi maisema?” -tienvarsimainokset sekä ”Minä asun Maan pinnalla” -tuotteet kuntien tervetuloa-paketteihin mukaan. Analysoinnissa kävi ilmi, että yhdenkään kohteen sivustoilla ei ole mukana monipaikkaisuuteen tai etätyöhön minkäänlaisia palveluja tai tuotteita. Tämän osalta päätettiin, että tämä kokonaisuus otetaan myöskin hankkeistetaan, jotta saadaan rahoitus asian edistämiseksi tällä alueella. Maan pinnalla -konseptista tehdään englanninkielinen versio ja kansainvälisten rekrytointien tueksi haetaan alueelta kansainvälisesti tunnettuja henkilöitä aluelähettiläiksi.
Teoriaviitekehys perustuu kohtaanto-ongelman määrittelyyn ja sen valtakunnalliseen sekä alueelliseen ilmenemiseen. Toinen näkökulma on tunnettuus, maine ja mielikuviin vaikuttaminen markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Lisäksi Naturpolis ja JobBoost-hanke teettivät Taloustutkimuksella marras-joulukuussa 2021 Koillismaan, Kuusamon ja Taivalkosken osalta tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimuksen, jonka tuloksista muodostui ydinongelmat myös opinnäytetyölle. Konstruktiivisen tutkimuksen menetelminä työssä on käytetty työpajamenetelmää sekä benchmarkingia. Työpajoissa käsiteltiin tunnettuus- ja muuttajatutkimuksesta nousseita ydinongelmia, jotka olivat koko alueen osalta verrattain huono tunnettuus sekä työnantajien huono tunnettuus. Työpajojen tuloksista syntyi viestinnällinen toimintasuunnitelma.
Benchmarking-tutkimuksen kohteiksi on valittu neljä alueellista yhteenliittymää tai konseptia, joilla tavoitellaan työntekijöiden houkuttelua kohdealueen avoimiin työpaikkoihin. Kohteiksi valikoituivat House of Lapland, Kainuu maakuntabrändi, RekryKainuu sekä Savon Villi Länsi. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää hyviä käytäntöjä ja toteutuksia imagokampanjoista sekä työnantajien esiintuomisesta. Löydökset on kirjattu excel-taulukkoon ja ne on analysoitu työpajassa, jossa myös päätettiin mitkä toimenpiteet lähtevät toteutettavaksi eteenpäin.
Työpajojen pohjalta muodostuneessa viestintäsuunnitelmassa on tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimuksen pohjalta syntyneiden kohderyhmien mukaan ideoituja uutis- ja artikkeliaiheita vuosikello-tyyppisesti esitettynä. Lisäksi on kilpailu- ja tapahtumaideoita, joita voi ottaa toteutukseen mukaan tulevaisuudessa. Benchmarking-tutkimustulosten analysoinnissa todettiin, että konseptia laajennetaan siten, että se soveltuu myös uuden liiketoiminnan houkutteluun alueelle. Sen ohessa tehdään myös mediaa palveleva osio, josta löytyy yhdestä paikasta perustiedot kaikista kolmesta kunnasta kuvapankkeineen. Nämä laajennukset koskevat pääasiassa verkkosivustoa. Tätä kokonaisuutta tukemaan päätettiin myös edistää dashboard-tyyppisen tilastotiedon automatiikan rakentamista sivustolle. Benchmarking-tutkimuksessa kävi ilmi, että monilla sivustoilla on tilastolinkkejä valtavan suuri määrä. Suurin osa tilastotiedosta on täysin avointa dataa, joten dashboardin rakentaminen sivustolle on täysin mahdollinen, joskin erikseen rahoitettava hanke.
Meneillään olevan hankkeen puitteissa toteutetaan jokaisen kolmen kunnan päävaltateiden varsille ”Olisiko tässä sinunkin työmatkasi maisema?” -tienvarsimainokset sekä ”Minä asun Maan pinnalla” -tuotteet kuntien tervetuloa-paketteihin mukaan. Analysoinnissa kävi ilmi, että yhdenkään kohteen sivustoilla ei ole mukana monipaikkaisuuteen tai etätyöhön minkäänlaisia palveluja tai tuotteita. Tämän osalta päätettiin, että tämä kokonaisuus otetaan myöskin hankkeistetaan, jotta saadaan rahoitus asian edistämiseksi tällä alueella. Maan pinnalla -konseptista tehdään englanninkielinen versio ja kansainvälisten rekrytointien tueksi haetaan alueelta kansainvälisesti tunnettuja henkilöitä aluelähettiläiksi.