Ympäristövastuullinen markkinointi liikuntatapahtumassa – Vuokatin Vaellus
Tikkanen, Ville (2022)
Tikkanen, Ville
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017357
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Kainuun Liikunnan toimeksiantona. Kainuun Liikunta tuottaa liikunnan hyvinvoinnin palveluita, tuottaa liikuntatapahtumia ja edistää liikunnallisia elämäntapoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää olemassa olevaa massaliikuntatapahtumien markkinointia ympäristövastuullisempaan suuntaan, joka kohdistetaan tämän työn kohdalla Vuokatin Vaellus -tapahtumaan. Tuotoksena työstä tuli toimintaohjeistus, joka ohjaa sen lukijaa kehittämään jo olemassa olevaa markkinointia ympäristövastuullisempaan suuntaan.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan teoriaosuuteen ja empiriaan, jossa esitellään työn tuotosta, eli toimintaohjeistusta ja sen luomisen prosessia. Teoriaosuudessa esitellään vastuullisuuden osa-alueet ja kerrotaan nykypäivänä tehtävästä vastuullisuusmarkkinoinnista. Empiriaosuudessa esitellään ohjeistuksen luomista, toimintaohjeistuksen sisältöä ja sen luomisen prosessia.
Toimintaohjeistus itsessään on jaettu neljään eri osioon. Johdantoon, jossa esitellään Big Rock -malli, ennen tapahtumaa vaiheeseen, joka keskittyy ennen tapahtumaa tapahtuvaan markkinointiviestintään, tapahtuman aikana tapahtuvaan viestitään ja viimeiseen tapahtuman jälkeen tehtävään jälkimarkkinointiin. Toimintaohjeistuksen sisältö painottuu vastuullisuusmarkkinoinnin vuoksi paljon viestintään ja vuorovaikuttamiseen osallistujien kanssa.
Toimintaohjeistus ei tarjoa toimeksiantajalle paljoa uutta tietoa, mutta siitä voi olla paljon apua muille tapahtumajärjestäjille ja yhteistyökumppaneille. Tämän vuoksi työllä on paljon erilaisia kehittämismahdollisuuksia. Työn sisältöä voidaan soveltaa käytännössä testaamiseen ja sen myötä onnistumisen mittaamiseen. Toisena kehittämismahdollisuutena on myös jonkin vaiheen laajentaminen.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan teoriaosuuteen ja empiriaan, jossa esitellään työn tuotosta, eli toimintaohjeistusta ja sen luomisen prosessia. Teoriaosuudessa esitellään vastuullisuuden osa-alueet ja kerrotaan nykypäivänä tehtävästä vastuullisuusmarkkinoinnista. Empiriaosuudessa esitellään ohjeistuksen luomista, toimintaohjeistuksen sisältöä ja sen luomisen prosessia.
Toimintaohjeistus itsessään on jaettu neljään eri osioon. Johdantoon, jossa esitellään Big Rock -malli, ennen tapahtumaa vaiheeseen, joka keskittyy ennen tapahtumaa tapahtuvaan markkinointiviestintään, tapahtuman aikana tapahtuvaan viestitään ja viimeiseen tapahtuman jälkeen tehtävään jälkimarkkinointiin. Toimintaohjeistuksen sisältö painottuu vastuullisuusmarkkinoinnin vuoksi paljon viestintään ja vuorovaikuttamiseen osallistujien kanssa.
Toimintaohjeistus ei tarjoa toimeksiantajalle paljoa uutta tietoa, mutta siitä voi olla paljon apua muille tapahtumajärjestäjille ja yhteistyökumppaneille. Tämän vuoksi työllä on paljon erilaisia kehittämismahdollisuuksia. Työn sisältöä voidaan soveltaa käytännössä testaamiseen ja sen myötä onnistumisen mittaamiseen. Toisena kehittämismahdollisuutena on myös jonkin vaiheen laajentaminen.