Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti toimivampaa työyhteisöviestintää : Yritys X

Harmanen, Verneri (2022)

 
Avaa tiedosto
Harmanen_Verneri.pdf (798.2Kt)
Lataukset: 


Harmanen, Verneri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917206
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista on toimiva työyhteisöviestintä nykypäivänä, millainen on toimeksiantajan työyhteisöviestinnän nykytila, ja millaista olisi toimiva työyhteisöviestintä toimeksiantajalla. Työyhteisöviestintää tarkasteltiin tutkimuksessa toimeksiantajan tuotannon henkilöstön näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi iso nimeämätön suomalainen palveluliiketoimintayritys, jolla on useita erikokoisia toimipisteitä Suomessa ja Ruotsissa.

Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tietoa työyhteisössä, viestintää, työyhteisöviestintää ja työyhteisöviestinnän arviointia ja mittaamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita. Haastateltavat valittiin toimeksiantajan tuotannossa työskentelevistä työntekijöistä ja työnjohtajista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset esitettiin kolmen eri teemakokonaisuuden kautta: tieto työyhteisössä, viestintävälineet- ja kanavat ja työyhteisöviestintä. Tuloksien mukaan tiedonkulku omien toimipisteiden sisällä on toimivaa. Työyhteisöviestinnällä nähtiin olevan iso merkitys omaan työhön. Esiin nousi yksittäisiä ja laajempia haasteita työyhteisöviestinnässä sekä yksittäisten sähköisten viestintävälineiden hyviä ja huonoja puolia.

Tutkimuksen tuloksien perusteella toimiva työyhteisöviestintä nykypäivänä perustuu entistä enemmän yhteisön ja yksilön väliselle suhteelle. Asioihin yhdessä vaikuttaminen dialogin avulla, vuorovaikutuksen edistäminen, ja digitaalisen viestintäympäristön suunnitelmallinen ja hallittu käyttö ovat tärkeitä nykypäivän työyhteisöissä. Toimeksiantajan työyhteisöviestinnän koetaan olevan vähintään tyydyttävällä tasolla, ja siinä on jo nyt paljon toimivia elementtejä, mutta haasteitakin esiintyy. Isoimpina haasteina nousi esiin viestinnän ja tiedon pirstaloituminen.
 
The purpose of this study was to investigate what kind of workplace communication works in today’s world, what is the state of Company X’s workplace communication, and what kind of workplace communication would work in Company X. Investigation of workplace communication was done from the perspective of Company X’s production personnel. Company X is a large anonymous Finnish company that operates in the service business industry. Company X operates from many differently sized branches around Finland and Sweden.

Theoretical framework of this study consists of information in work community, communication, workplace communication and measurement and evaluation of workplace communication. The study was conducted as qualitative research. Interviewing was used as data collection method. Interviewees were workers and supervisors from Company X’s production department. Interview type was semi-structured individual interview. Qualitative content analysis was used as method of analysis. Results of the study were presented using three different themes: information in workplace, communication channels and workplace communication. Results show that flow of information in local branches is functionable. Functioning workplace communication was seen as a necessity to work. Also, results display that there are some individual and some wider challenges in workplace communication, and pros and cons in many communication channels.

According to study, today’s workplace communication is based on the relationship between the community and the individual. Dialogue, interaction and planned and controlled use of digital communication environments is essential in today’s workplaces. Company X’s workplace communication is at least in a decent level at now, and there are already many functional elements in workplace communication. Yet there are also some challenges. The biggest challenge is the fragmentation of workplace communication and information in workplace.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste