Kuvat avuksi : kuvamateriaalin luominen varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyöhön
Herranen, Ritva; Luomanmäki, Minja (2022)
Herranen, Ritva
Luomanmäki, Minja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017422
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajana oli yksi Vantaan kaupungin päiväkodeista. Tarkoituksena oli kehittää yhteistyötä vieraskielisten huoltajien ja henkilökunnan välillä arjen eri tilanteissa, erityisesti lasten tuonti- ja hakutilanteissa. Tavoitteena oli valmistaa kuvamateriaalia vuorovaikutuksen ja keskustelujen tueksi. Kuvamateriaalin lisäksi valmistettiin pieni opasvihkonen kuvakommunikoinnista ja kuvien käytöstä.
Tietoperustana kehittämistyössä olivat varhaiskasvatus, kuvakommunikointi, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, monikulttuurisuus, dialogisuus sekä vieraskielisyys. Kehittämistyötä varten tutustuttiin myös aiempiin vastaavanlaisiin hankkeisiin sekä syvennettiin omaa tietämystä kuvakommunikoinnin perusteiden opintojaksolla.
Kehittämistyön laadullisena tiedonkeruumenetelmänä tehtiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Sen avulla tutkittiin päiväkodin nykyistä tilannetta eli sitä, miten henkilökunta kokee vuorovaikutustilanteet huoltajien kanssa sekä mitä haasteita siinä mahdollisesti on. Haastattelun avulla selvitettiin myös, millaista kuvamateriaalia henkilöstöllä on käytössä ja millaista he kokevat tarvitsevansa. Jokaisesta päiväkodin kuudesta ryhmästä haastateltiin yhtä kasvattajaa, jotta saatiin hyvä käsitys kaikkien ryhmien tilanteista. Lisäksi koko henkilöstölle annettiin mahdollisuus toiveiden ja ideoiden esittämiseen kirjoittamalla niitä ylös henkilökunnan tilassa olevaan posteriin.
Valmiista kuvamateriaalista saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Kuvamateriaalissa oli palautteen mukaan onnistuttu saavuttamaan sille asetetut tavoitteet selkeydestä ja käyttökelpoisuudesta. Kuvien aiheet ja kuvakoot olivat myös onnistuneita. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä ottaa kuvamateriaalin kehittämiseen ja suunnitteluun mukaan myös huoltajat. Jo olemassa olevasta kuvamateriaalista olisi myös tärkeää saada tietoa laajemmin. Nyt valmistetun kuvamateriaalin jatkokehittämisenä voisi olla jonkinlaisen mobiilisovelluksen luominen, jotta kuvat olisivat entistä vaivattomammin mukana päiväkodin arjessa. Vaikka kehittämistyön kuvamateriaali valmistettiin juuri toimeksiantajapäiväkodin tarpeiden ja toiveiden pohjalta, se on sovellettavissa myös muihin päiväkoteihin.
Tietoperustana kehittämistyössä olivat varhaiskasvatus, kuvakommunikointi, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, monikulttuurisuus, dialogisuus sekä vieraskielisyys. Kehittämistyötä varten tutustuttiin myös aiempiin vastaavanlaisiin hankkeisiin sekä syvennettiin omaa tietämystä kuvakommunikoinnin perusteiden opintojaksolla.
Kehittämistyön laadullisena tiedonkeruumenetelmänä tehtiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Sen avulla tutkittiin päiväkodin nykyistä tilannetta eli sitä, miten henkilökunta kokee vuorovaikutustilanteet huoltajien kanssa sekä mitä haasteita siinä mahdollisesti on. Haastattelun avulla selvitettiin myös, millaista kuvamateriaalia henkilöstöllä on käytössä ja millaista he kokevat tarvitsevansa. Jokaisesta päiväkodin kuudesta ryhmästä haastateltiin yhtä kasvattajaa, jotta saatiin hyvä käsitys kaikkien ryhmien tilanteista. Lisäksi koko henkilöstölle annettiin mahdollisuus toiveiden ja ideoiden esittämiseen kirjoittamalla niitä ylös henkilökunnan tilassa olevaan posteriin.
Valmiista kuvamateriaalista saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Kuvamateriaalissa oli palautteen mukaan onnistuttu saavuttamaan sille asetetut tavoitteet selkeydestä ja käyttökelpoisuudesta. Kuvien aiheet ja kuvakoot olivat myös onnistuneita. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä ottaa kuvamateriaalin kehittämiseen ja suunnitteluun mukaan myös huoltajat. Jo olemassa olevasta kuvamateriaalista olisi myös tärkeää saada tietoa laajemmin. Nyt valmistetun kuvamateriaalin jatkokehittämisenä voisi olla jonkinlaisen mobiilisovelluksen luominen, jotta kuvat olisivat entistä vaivattomammin mukana päiväkodin arjessa. Vaikka kehittämistyön kuvamateriaali valmistettiin juuri toimeksiantajapäiväkodin tarpeiden ja toiveiden pohjalta, se on sovellettavissa myös muihin päiväkoteihin.