Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjaamisen houkuttelevuuden kehittäminen hoitotyön opiskelijamoduulissa

Ilván, Merja (2022)

Avaa tiedosto
Ilvan_Merja.pdf (1.477Mt)
Lataukset: 


Ilván, Merja
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017449
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutettavan kehittämistyön tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat sairaanhoitajien ohjausmotivaatioon Lohjan sairaalan kirurgian vuodeosastolla, ja muodostaa toimintasuunnitelma moduuliohjauksen houkuttelevuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää kirurgian vuodeosaston opiskelijaohjauksen laatua.

Opiskelijamoduulissa opiskelijat toimivat pareina tai pienissä ryhmissä, ja he suunnittelevat ja toteuttavat potilaiden kokonaisvaltaista hoitoa. Ohjaajan rooli on pysyä taustalla ja vastata laadukkaan potilashoidon toteutumisesta. Olennaista ovat päivittäiset reflektiokeskustelut ohjaajan ja opiskelijoiden välillä. Opiskelijaohjaus kuuluu sairaanhoitajan työnkuvaan, mutta se koetaan yleisesti kuormittavana työtehtävänä. Suurten ikäluokkien eläköityessä tarvitaan uusia hoitajia, jotka myös jäisivät alalle. Laadukas opiskelijaohjaus lisää myös potilasturvallisuutta.

Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin määrällistä kyselyä, joka sisälsi strukturoituja kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Kyselyyn vastasi 57 % sairaanhoitajista (n=21). Strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja avoin kysymys induktiivisella sisällönanalyysillä. Moduuliohjaukseen toivottiin erityisesti perehdytystä ja koulutusta. Koko työyhteisön toivottiin sitoutuvan opiskelijamoduuliin uutena toimintatapana.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma moduuliohjauksen houkuttelevuuden kehittämiseksi ja implementointisuunnitelma sen hyödyntämiseksi omassa yksikössä. Tulokset vahvistivat aiempaa teoriapohjaa siitä, että kiire ja resurssipula vaikuttavat negatiivisesti opiskelijaohjauksen laatuun. Lisäksi saatiin uutta tietoa siitä, miten moduuliohjausta voitaisiin kehittää houkuttelevammaksi työtehtäväksi.
 
The purpose of this master’s thesis development work was to find out what factors influence the motivation of nurses to supervise at the surgical ward of Lohja Hospital, and to form an action plan to increase the attractiveness of that task. The aim of the thesis was to develop the quality of supervision at the surgical ward.

In the student unit, students work in pairs or small groups and plan and implement holistic care for patients. The role of the supervisor is to stay at the background and be responsible for the implementation of high-quality patient care. Daily reflectional discussions between the supervisor and the students are essential. Student supervision is a part of a nurse's job description, but it is generally perceived as a stressful task. As the large age groups are retiring, fresh nurses are needed who would also stay in the industry. High-quality student supervision also increases patient safety.

The method of the thesis was a quantitative questionnaire, which included structured questions and one open-ended question. 57 % (n=21) of nurses responded to the survey. The structured questions were analyzed statistically and the open-ended question by inductive content analysis. Orientation and training were especially requested for student unit supervision. It was hoped that the entire work community would commit to the student unit as a new way of working.

The result of the thesis was an action plan for developing the attractiveness of supervision at the student unit and an implementation plan for utilizing it in one's own unit. The results strengthened the previous theoretical basis that hurry and lack of resources have a negative effect on the quality of student supervision. In addition, new insights were gained on how to develop supervising in the student unit into a more attractive job.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste