Alennusilmaisujen käyttö lainopillisesta näkökulmasta
Tervonen, Nea (2022)
Tervonen, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia alennusilmaisujen käyttöä lainopillisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää alennusilmaisuihin liittyviä juridisia vaatimuksia. Aihetta lähestyttiin kuluttajan näkökulmasta, ja tarkoituksena oli lisätä kuluttajien tietämystä harhaanjohtavasta hinnan ilmoittamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Näkökulmana oli lainoppi, ja materiaali kerättiin dokumenttianalyysia hyödyntäen. Merkityksellisimmät lähteet olivat oikeuskirjallisuus, lait, asetukset ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Aluehallintoviraston internetsivut. Tutkimusosio koostuu kolmesta markkinaoikeuden tekemästä päätöksestä koskien harhaanjohtavaa hinnan ilmoittamista. Tärkein sovellettava laki oli kuluttajansuojalaki.
Tutkimuksesta selvisi, että yritykset johtavat markkinoinnissaan kuluttajia harhaan, eikä välttämättä muuta toimintaansa kuluttaja-asiamiehen kehotuksista riippumatta. Kuluttajien on omalla toiminnallaan huolehdittava hintavertailusta ja heidän tulee olla tietoisia yrityksen normaalista hintatasosta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Näkökulmana oli lainoppi, ja materiaali kerättiin dokumenttianalyysia hyödyntäen. Merkityksellisimmät lähteet olivat oikeuskirjallisuus, lait, asetukset ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Aluehallintoviraston internetsivut. Tutkimusosio koostuu kolmesta markkinaoikeuden tekemästä päätöksestä koskien harhaanjohtavaa hinnan ilmoittamista. Tärkein sovellettava laki oli kuluttajansuojalaki.
Tutkimuksesta selvisi, että yritykset johtavat markkinoinnissaan kuluttajia harhaan, eikä välttämättä muuta toimintaansa kuluttaja-asiamiehen kehotuksista riippumatta. Kuluttajien on omalla toiminnallaan huolehdittava hintavertailusta ja heidän tulee olla tietoisia yrityksen normaalista hintatasosta.