Esimiehen rooli päivittäistavarakaupan työhyvinvoinnissa
Vähätalo, Anni (2022)
Vähätalo, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017424
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin esimiehen roolia päivittäistavarakaupan henkilöstön työhyvinvoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää myyjien ja esimiesten koetut eroavaisuudet esimiehen roolista työhyvinvoinnissa. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka esimiehet voisivat parantaa omaa sekä henkilöstönsä työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kahtena Webropol-kyselynä aikavälillä 4.-10.4.2022. Kyselyyn vastasi nimettömästi 12 myyjää ja 9 johtotehtävissä työskentelevää henkilöä.
Tutkimuksesta nousi esille suurimpina kehityskohteina palautteenanto, uupumus, arvot sekä itsensä kehittäminen. Suurimmiksi vahvuuksiksi nousi luottamus esimiehiin, tasapuolinen kohtelu sekä esimerkillisyys suunnannäyttäjänä. Merkittävimmät eroavaisuudet myyjien ja esimiesten välillä koettiin kiireessä, työhyvinvointiin kannustamisessa sekä mahdollisuuksissa kehittää itseään.
Tutkimuksesta selvisi, että esimiehen rooli päivittäistavarakauppojen työhyvinvoinnissa on suuri. Esimies toimii esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä muille. Tutkimustulosten perusteella esimiestä pidetään työhyvinvoinnin rakentajana ja ylläpitäjänä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kahtena Webropol-kyselynä aikavälillä 4.-10.4.2022. Kyselyyn vastasi nimettömästi 12 myyjää ja 9 johtotehtävissä työskentelevää henkilöä.
Tutkimuksesta nousi esille suurimpina kehityskohteina palautteenanto, uupumus, arvot sekä itsensä kehittäminen. Suurimmiksi vahvuuksiksi nousi luottamus esimiehiin, tasapuolinen kohtelu sekä esimerkillisyys suunnannäyttäjänä. Merkittävimmät eroavaisuudet myyjien ja esimiesten välillä koettiin kiireessä, työhyvinvointiin kannustamisessa sekä mahdollisuuksissa kehittää itseään.
Tutkimuksesta selvisi, että esimiehen rooli päivittäistavarakauppojen työhyvinvoinnissa on suuri. Esimies toimii esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä muille. Tutkimustulosten perusteella esimiestä pidetään työhyvinvoinnin rakentajana ja ylläpitäjänä.