Graafinen käyttöliittymä VR-sovelluksessa : case: CB-Safe virtuaalitodellisuussimulaatio
Uusitalo, Veera (2022)
Uusitalo, Veera
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella graafinen käyttöliittymä pelastustoimen koulutusvälineenä toimivaan virtuaalitodellisuussimulaatioon CB-Safe-hankkeelle. Lähtökohtana suunnittelulle oli käyttäjäkeskeisyys ja suunnitteluajattelu huomioon ottaen simulaation käyttöalustaan liittyvät rajoitteet sekä muut käyttöön vaikuttavat tekijät. Suunnitelmat toteutettiin Figma-suunnitteluohjelmalla ja käyttöliittymäratkaisut tuotiin Unity-pelimoottoriin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluajatteluun perustuvan käyttöliittymäsuunnittelun merkitystä, siihen liittyviä visuaalisia elementtejä ja periaatteita sekä suunnitteluprosessin vaiheita. Lisäksi työssä käydään läpi käyttöliittymäsuunnittelua virtuaalitodellisuuden näkökulmasta. Siinä korostuu muun muassa käytettävyys, ergonomia ja diegeettisyys.
Opinnäytetyössä suunniteltiin käyttöliittymäratkaisuja virtuaalitodellisuussovelluksen eri osiin eli päävalikkoon, aulanäkymään sekä pelaajan näkymään. Suunnitteluprosessia, sen aikana käytettyjä menetelmiä ja periaatteita sekä suunnitteluvaiheessa ilmenneitä ongelmia käydään läpi käytännön osiossa. Työn tuloksena saatiin aikaan päävalikon ja aulanäkymän prototyypeistä pelimoottoriin implementoidut ensimmäiset käyttöliittymäversiot sekä pelaajan näkymälle kaksi mallikappaletta jatkokehitystä varten.
Työn teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluajatteluun perustuvan käyttöliittymäsuunnittelun merkitystä, siihen liittyviä visuaalisia elementtejä ja periaatteita sekä suunnitteluprosessin vaiheita. Lisäksi työssä käydään läpi käyttöliittymäsuunnittelua virtuaalitodellisuuden näkökulmasta. Siinä korostuu muun muassa käytettävyys, ergonomia ja diegeettisyys.
Opinnäytetyössä suunniteltiin käyttöliittymäratkaisuja virtuaalitodellisuussovelluksen eri osiin eli päävalikkoon, aulanäkymään sekä pelaajan näkymään. Suunnitteluprosessia, sen aikana käytettyjä menetelmiä ja periaatteita sekä suunnitteluvaiheessa ilmenneitä ongelmia käydään läpi käytännön osiossa. Työn tuloksena saatiin aikaan päävalikon ja aulanäkymän prototyypeistä pelimoottoriin implementoidut ensimmäiset käyttöliittymäversiot sekä pelaajan näkymälle kaksi mallikappaletta jatkokehitystä varten.