Suunnitelma juomaosaston kehittämiseksi: K-Market Munckinkatu, Hyvinkää
Latikka, Santeri (2022)
Latikka, Santeri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217511
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hyvinkäällä sijaitsevalle päivittäistavarakaupalle nimeltään K-Market Munckinkatu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda suunnitelma K-Market Munckinkadun juomaosaston uudistamiseksi ja kehittämiseksi. Uudistettu juomaosasto luo myymälälle omaa brändiä, auttaa erottumaan kilpailijoista, palvelee asiakkaita paremmin ja on tuottavampi.
Teoreettinen viitekehys osoitti sen, kuinka suuri esillepanon ja brändin vaikutus on tuotteiden myynnissä. Menestyneen brändin avulla asiakas saadaan ostamaan kyseinen tuote lukuisten vastaavien vaihtoehtojen joukosta. Opinnäytetyön tueksi myös ostajapersoonia ja asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin teoreettisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuuluivat asiakaskysely, kokeellinen tutkimus, sekä uudistussuunnitelma.
Työn toiminnallinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin yhteystyössä Haaga-Helian liiketalouden opiskelijan kanssa. Opinnäytetyössä käsiteltynä aineistona toimi K-Market Munckinkadun asiakkaille teetetyn asiakaskyselyn tulokset, sekä kokeellisesta tutkimuksesta kerätyt myyntiluvut. Kyselyn tulokset analysoitiin ja käsiteltiin hyödyntäen määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kerättyjä aineistoja peilattiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen, sekä niistä tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tulokset antavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa toiminnan kehittämistä varten. Ehdotuksia annettiin juomaosaston kehittämistä varten tehtäviin jatkotutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Yhteenvetona voidaan todeta työn tulosten ja toimenpiteiden olleen hyödyllinen toimeksiantajalle.
Teoreettinen viitekehys osoitti sen, kuinka suuri esillepanon ja brändin vaikutus on tuotteiden myynnissä. Menestyneen brändin avulla asiakas saadaan ostamaan kyseinen tuote lukuisten vastaavien vaihtoehtojen joukosta. Opinnäytetyön tueksi myös ostajapersoonia ja asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin teoreettisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuuluivat asiakaskysely, kokeellinen tutkimus, sekä uudistussuunnitelma.
Työn toiminnallinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin yhteystyössä Haaga-Helian liiketalouden opiskelijan kanssa. Opinnäytetyössä käsiteltynä aineistona toimi K-Market Munckinkadun asiakkaille teetetyn asiakaskyselyn tulokset, sekä kokeellisesta tutkimuksesta kerätyt myyntiluvut. Kyselyn tulokset analysoitiin ja käsiteltiin hyödyntäen määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kerättyjä aineistoja peilattiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen, sekä niistä tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tulokset antavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa toiminnan kehittämistä varten. Ehdotuksia annettiin juomaosaston kehittämistä varten tehtäviin jatkotutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Yhteenvetona voidaan todeta työn tulosten ja toimenpiteiden olleen hyödyllinen toimeksiantajalle.