Etäopinnoista työelämään: Sosionomin ammatti-identiteetin kehittyminen pandemian keskellä
Heinola, Jenni (2022)
Heinola, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317601
Tiivistelmä
COVID-19 julistettiin pandemiaksi Maailman Terveysjärjestö WHO:n toimesta 11. maaliskuuta 2020. Ammattikorkeakoulujen opetus siirrettiin etäopiskeluiksi maaliskuussa 2020 valtioneuvoston suosituksesta. Lähiopetukseen palattiin maaliskuussa 2022 melkein kaksi vuotta kestäneen poikkeusajan jälkeen. (Parviainen & Ylinen 2022.)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sosionomin ammatti-identiteetin kehittymistä uuden työn alkaessa sosiaalialalla pitkään kestäneiden etäopintojen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kevään 2022 aikana. Opinnäytetyön tekijän suurimpana tavoitteena oli oman ammatti-identiteetin kehittäminen.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö koostuu kymmenen viikon raportoinneista, jotka käsittelivät työhön liittyviä vaihtuvia teemoja. Raportointiviikoilla käsiteltiin oman työn arkea yleisellä tasolla ja teemoja reflektoitiin lähdekirjallisuuden avulla. Ammatillisen kehittymisen ja muiden teemojen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin työnantajan toiveesta kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisen, antirasistisen ohjaustyön käytäntöjä.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aikana oli mahdollista syventää ammatillista osaamista käytännönläheisellä tavalla. Prosessin aikana opinnäytetyön tekijän ammatti-identiteetti kehittyi ja ammatillinen itsevarmuus kasvoi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja kehittämiskohtia havaittiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sosionomin ammatti-identiteetin kehittymistä uuden työn alkaessa sosiaalialalla pitkään kestäneiden etäopintojen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kevään 2022 aikana. Opinnäytetyön tekijän suurimpana tavoitteena oli oman ammatti-identiteetin kehittäminen.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö koostuu kymmenen viikon raportoinneista, jotka käsittelivät työhön liittyviä vaihtuvia teemoja. Raportointiviikoilla käsiteltiin oman työn arkea yleisellä tasolla ja teemoja reflektoitiin lähdekirjallisuuden avulla. Ammatillisen kehittymisen ja muiden teemojen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin työnantajan toiveesta kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisen, antirasistisen ohjaustyön käytäntöjä.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aikana oli mahdollista syventää ammatillista osaamista käytännönläheisellä tavalla. Prosessin aikana opinnäytetyön tekijän ammatti-identiteetti kehittyi ja ammatillinen itsevarmuus kasvoi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja kehittämiskohtia havaittiin.