Tulevaisuuden terveyspalvelua tekemässä : Päivystysapu 116117 -palvelun kehittäminen ennakoinnin menetelmin
Tukiainen, Taru (2022)
Tukiainen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117494
Tiivistelmä
Päivystysapu 116117 on julkisen terveydenhuollon järjestämä päivystysaikaisiin kiireellisiin terveysongelmiin keskittynyt puhelinpalvelu. Palvelun tuottamisesta vastaavat sairaanhoitopiirit ja kunnat, tulevaisuudessa hyvinvointialueet. Julkisomisteinen DigiFinland Oy koordinoi Päivystysapu-palvelun kansallista kehittämistä sekä kehittää puhelinpalvelun rinnalle digipalvelua.
Terveydenhuollon toimintaympäristö elää kiivasta muutosten aikaa. Viime vuodet koronapandemia on haastanut alaa, hoitajapula tuntuu jokapäiväisessä arjessa ja hoitovelka painaa päälle. Koronapandemia vauhditti digiharppausta myös terveydenhuollossa. Lähestyvä sote-uudistus siirtää terveydenhuollon järjestämisvastuun hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. Edessämme voi jo tiedossa olevien uudistuksien lisäksi olla villejä kortteja, tapahtumia, jotka muuttavat nopeasti ja yllättäen yhteiskuntaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan suunnata Päivystysapu 116117 -palvelun tulevien vuosien kehittämistä. Keskeisinä selvitettävinä teemoina olivat palvelun toimintaympäristön muutokset lähitulevaisuudessa sekä avata näkymää, millainen palvelu voisi tulevaisuudessa olla. Tätä tehtävää lähdettiin selvittämään PESTEL- ja SWOT-analyysin avulla sekä vertaisarvioimalla muita vastaavia palveluita. Lisäksi pidettiin kolme tulevaisuustyöpajaa, joissa ennakoinnin menetelmin pyrittiin luomaan tulevaisuuskuvia palvelulle sekä muodostettiin palvelulle tulevaisuuden konsepteja.
Terveydenhuollon toimintaympäristö elää kiivasta muutosten aikaa. Viime vuodet koronapandemia on haastanut alaa, hoitajapula tuntuu jokapäiväisessä arjessa ja hoitovelka painaa päälle. Koronapandemia vauhditti digiharppausta myös terveydenhuollossa. Lähestyvä sote-uudistus siirtää terveydenhuollon järjestämisvastuun hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. Edessämme voi jo tiedossa olevien uudistuksien lisäksi olla villejä kortteja, tapahtumia, jotka muuttavat nopeasti ja yllättäen yhteiskuntaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan suunnata Päivystysapu 116117 -palvelun tulevien vuosien kehittämistä. Keskeisinä selvitettävinä teemoina olivat palvelun toimintaympäristön muutokset lähitulevaisuudessa sekä avata näkymää, millainen palvelu voisi tulevaisuudessa olla. Tätä tehtävää lähdettiin selvittämään PESTEL- ja SWOT-analyysin avulla sekä vertaisarvioimalla muita vastaavia palveluita. Lisäksi pidettiin kolme tulevaisuustyöpajaa, joissa ennakoinnin menetelmin pyrittiin luomaan tulevaisuuskuvia palvelulle sekä muodostettiin palvelulle tulevaisuuden konsepteja.
