Realistinen 3D-visualisointi Blenderillä
Laajakoski, Joonas (2022)
Laajakoski, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mallinnusohjelma Blenderillä realistinen 3D-tila ja tutkia kuinka siitä saadaan mahdollisimman fotorealistisia visualisointikuvia. Työn toimeksiantajana toimi Airtouch Oy, jonka 3D-skannaamia uniikkeja taideteoksia varten tarvittiin realistinen virtuaalinen taidegalleriatila.
Teoriaosuudessa selvitettiin mitä realistinen 3D-visualisointi pitää sisällään sekä perehdyttiin sen yleisimpiin käyttökohteisiin. Käytännön osuutta varten käytiin läpi tärkeimmät 3D-mallinnuksen osa-alueet ja visualisoinnin ohjelmistot.
Käytännön osuudessa toteutettiin pohjapiirustuksia ja referenssivalokuvia apuna käyttäen virtuaalinen 3D-malli taidegalleriasta ja sen kautta tutkittiin millä asioilla pystytään vaikuttamaan mahdollisimman realistisen lopputuloksen saavuttamiseen. Saatuja tuloksia analysoitiin ja tehtyjä rendereitä verrattiin referenssivalokuviin. Myös työn jatkokehitysmahdollisuuksia pohdittiin.
Teoriaosuudessa selvitettiin mitä realistinen 3D-visualisointi pitää sisällään sekä perehdyttiin sen yleisimpiin käyttökohteisiin. Käytännön osuutta varten käytiin läpi tärkeimmät 3D-mallinnuksen osa-alueet ja visualisoinnin ohjelmistot.
Käytännön osuudessa toteutettiin pohjapiirustuksia ja referenssivalokuvia apuna käyttäen virtuaalinen 3D-malli taidegalleriasta ja sen kautta tutkittiin millä asioilla pystytään vaikuttamaan mahdollisimman realistisen lopputuloksen saavuttamiseen. Saatuja tuloksia analysoitiin ja tehtyjä rendereitä verrattiin referenssivalokuviin. Myös työn jatkokehitysmahdollisuuksia pohdittiin.