Psykosomaattisesti oireilevien kouluikäisten lasten hoitotyö somatiikan osastoilla : opetusvideo Laurean sairaanhoitajaopiskelijoille
Timonen, Emma; Wathén, Riina (2022)
Timonen, Emma
Wathén, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä kouluikäisten lasten psykosomaattisesta oireilusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille aiheesta psykosomaattisesti oireilevien kouluikäisten lasten hoitotyö somatiikan osastolla. Opinnäytetyö on työelämää kehittävä eli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sekä kotimaisiin että ulkomaisiin tieteellisiin julkaisuihin aiheesta. Opetusvideo pohjautuu kirjalliseen raporttiin sekä tutkittuun tieteelliseen tietoon. Opetusvideo sisältää tietoa lasten psykosomaattisista oireista, niiden hoidosta ja tunnistamisesta sekä sairaanhoitajan roolista kouluikäisen lapsen hoitotyön osaajana. Opetusvideota on mahdollista käyttää Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen tukena opetustarkoituksessa.
Opetusvideon arvioivat kohderyhmäämme kuuluvat toisen vuoden opiskelijat. Palaute kerättiin anonyymisti erillisellä palautelomakkeella, johon vastasi 12 henkilöä. Kerätyn palautteen perustella arvioitiin opetusvideon tavoitteiden täyttymistä. Saatu palaute oli suurilta osin positiivista, opetusvideo koettiin opettavaiseksi sekä visuaalisesti onnistuneeksi. Valtaosa vastaajista uskoi, että opetusvideosta on hyötyä syventävien opintojen kurssilla.
Palaute kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoiden lastenhoitotyön näyttökoepäivän yhteydessä. Kehittämisehdotuksena saimme toiveen, että psykiatrisen puolen ja somaattisen puolen tekemä yhteistyö olisi tullut selkeämmin esille videossa. Eri erikoisalojen tekemää yhteistyötä ja sen toimivuutta olisikin mahdollista tutkia laajemmin lasten ja nuorten hoitotyöstä.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sekä kotimaisiin että ulkomaisiin tieteellisiin julkaisuihin aiheesta. Opetusvideo pohjautuu kirjalliseen raporttiin sekä tutkittuun tieteelliseen tietoon. Opetusvideo sisältää tietoa lasten psykosomaattisista oireista, niiden hoidosta ja tunnistamisesta sekä sairaanhoitajan roolista kouluikäisen lapsen hoitotyön osaajana. Opetusvideota on mahdollista käyttää Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen tukena opetustarkoituksessa.
Opetusvideon arvioivat kohderyhmäämme kuuluvat toisen vuoden opiskelijat. Palaute kerättiin anonyymisti erillisellä palautelomakkeella, johon vastasi 12 henkilöä. Kerätyn palautteen perustella arvioitiin opetusvideon tavoitteiden täyttymistä. Saatu palaute oli suurilta osin positiivista, opetusvideo koettiin opettavaiseksi sekä visuaalisesti onnistuneeksi. Valtaosa vastaajista uskoi, että opetusvideosta on hyötyä syventävien opintojen kurssilla.
Palaute kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoiden lastenhoitotyön näyttökoepäivän yhteydessä. Kehittämisehdotuksena saimme toiveen, että psykiatrisen puolen ja somaattisen puolen tekemä yhteistyö olisi tullut selkeämmin esille videossa. Eri erikoisalojen tekemää yhteistyötä ja sen toimivuutta olisikin mahdollista tutkia laajemmin lasten ja nuorten hoitotyöstä.