Perehdytysprosessin kehittäminen hotellin vastaanotossa
Suomi, Sofia (2022)
Suomi, Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317829
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää jo ennestään olemassa olevia materiaaleja ja luoda sen pohjalta päivitetty perehdytysmateriaali perehdytysprosessista majoitusalan toimeksiantajalle. Tutkimus suunnattiin hotellin vastaanottoon vastaanottovirkailijoiden perehdyttäjälle. Perehdytettävä tulisi olemaan vastaanottovirkailijan työtehtävissä työskentelevä uusi tai pidemmältä tauolta palaava työntekijä. Prosessia voisi hyödyntää myös työharjoittelijoihin. Organisaatio ja tämän tutkimuksen seurauksena syntyneet materiaalit ovat salattuja.
Opinnäytetyö koostui perehdytyksen ja perehdytysprosessin tietoperustasta, lähteitä oli niin painettuja kuin sähköisiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä kyselytutkimusta, joka toteutettiin nykyisille työntekijöille. Sen lisäksi materiaalia kerättiin lisää haastattelujen kautta, jotka järjestettiin virtuaalisesti toimipisteiden perehdytysvastaaville. Menetelmien avulla selvitettiin lähtötilannetta, kehitysehdotuksia sekä hahmoteltiin perehdyttäjän roolia prosessissa.
Kerätyn aineiston pohjalta luotiin perehdyttäjälle tarkistuslista sekä manuaali, jossa kyseiset pääteemat avattiin tiivistetysti. Sen lisäksi koottiin visuaalinen materiaali perehdytettävälle, josta heijastui vahvemmin organisaation brändi. Tutkimustulosten perusteella prosessi on ollut vaikeasti hahmotettavissa oleva kokonaisuus. Opinnäytetyönä luotu materiaali on parhaiten hyödynnettävissä, mikäli tulevaisuudessa perehdyttämiseen käytettäisiin enemmän resursseja. Silloin toimeksiantajan tulisi kuitenkin varmistaa perehdytysprosessin ja sen materiaalien jatkuva kehittäminen sekä ajan tasalla pitäminen. Tärkeää olisi saada luotua perehdytettävälle positiivinen tunne työnantajastaan.
Opinnäytetyö koostui perehdytyksen ja perehdytysprosessin tietoperustasta, lähteitä oli niin painettuja kuin sähköisiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä kyselytutkimusta, joka toteutettiin nykyisille työntekijöille. Sen lisäksi materiaalia kerättiin lisää haastattelujen kautta, jotka järjestettiin virtuaalisesti toimipisteiden perehdytysvastaaville. Menetelmien avulla selvitettiin lähtötilannetta, kehitysehdotuksia sekä hahmoteltiin perehdyttäjän roolia prosessissa.
Kerätyn aineiston pohjalta luotiin perehdyttäjälle tarkistuslista sekä manuaali, jossa kyseiset pääteemat avattiin tiivistetysti. Sen lisäksi koottiin visuaalinen materiaali perehdytettävälle, josta heijastui vahvemmin organisaation brändi. Tutkimustulosten perusteella prosessi on ollut vaikeasti hahmotettavissa oleva kokonaisuus. Opinnäytetyönä luotu materiaali on parhaiten hyödynnettävissä, mikäli tulevaisuudessa perehdyttämiseen käytettäisiin enemmän resursseja. Silloin toimeksiantajan tulisi kuitenkin varmistaa perehdytysprosessin ja sen materiaalien jatkuva kehittäminen sekä ajan tasalla pitäminen. Tärkeää olisi saada luotua perehdytettävälle positiivinen tunne työnantajastaan.
