dc.contributor.author | Kauppinen, Maija | |
dc.date.accessioned | 2010-02-16T10:17:56Z | |
dc.date.available | 2010-02-16T10:17:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201002021807 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/7549 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Osuuskauppa Maakunnan ja kainuulaisten junioriurheiluseurojen sponsorointiyhteistyötä.
Tutkimuksen toimeksiantaja on Osuuskauppa Maakunta, joka on osa valtakunnallisesti toimivaa
S-ryhmää. Osuuskauppa Maakunta on toimialueensa, Kainuun, johtava päivittäistavarakauppa. Tutkimuksen päätavoitteena
oli selvittää, miten hyvin Osuuskauppa Maakunnan junioriurheiluseurojen sponsoroinnin tavoitteet
toteutuvat. Tutkittavia sponsoroinnin tavoitteita ovat sponsoroinnin vaikutukset tunnettuuteen ja brandiin sekä
onko sponsorointi mitattavissa. Tutkimuksella pyritään myös selvittämään, millaisia mielikuvia tutkimukseen vastanneilla
on Osuuskauppa Maakunnasta. Sivutavoitteena oli saada kehitysehdotuksia junioreiden vanhemmilta
siitä, miten vanhemmat haluaisivat kehittää Osuuskauppa Maakunnan ja junioriurheiluseurojen välistä yhteistyötä.
Koko opinnäytetyön tavoitteena oli, että toimeksiantaja voi hyödyntää sitä tulevissa hankkeissa.
Teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia osana markkinointiviestintää ja esitellään sponsoroinnin toteutustapoja
sekä sponsorointikohteet ja kohteiden valintaprosessit. Mielikuvista vastaavasti esitellään mielikuvien merkitys,
mielikuvamarkkinointi, mielikuvien muodostuminen sekä tutkiminen.
Tutkimus on kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Se toteutettiin kyselylomakkeella Kajaanin
Hakan, Sotkamon Jymyn ja Suomussalmen Rastin junioriurheilijoiden vanhemmille kesällä 2007. Nämä seurat
valittiin harkintaan perustuvalla otannalla, jotta tuloksia pystyttiin vertailemaan myös paikkakunnittain ja seuroittain.
Kyselylomakkeita palautettiin 103 kappaletta.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Osuuskauppa Maakunnan sponsoroinnin tavoitteet eivät täyty kaikilta osin junioriurheiluseuroja
sponsoroidessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että näiden seurojen sponsorointi tukee Osuuskauppa
Maakunnan brandia ja seurojen sponsoroinnin tulokset ovat pääosin mitattavissa. Suurin kehittämistarve
Osuuskauppa Maakunnalla oli tunnettuuden parantamisessa. Mielikuvat Osuuskauppa Maakunnasta olivat pääosin
hyviä. Etenkin Osuuskauppa Maakunnan arvot koettiin toteutuneen toiminnassa hyvin. Kehitysehdotuksissa
ehdotettiin eniten, että Osuuskauppa Maakunta järjestäisi sponsoroimiensa junioriurheiluseurojen kanssa tapahtumia
ja antaisi sponsorointirahat suoraan junioreille eikä seuralle. Koko opinnäytetyön tavoite täyttyi, sillä
Osuuskauppa Maakunta pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä tulevissa hankkeissa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to study the sponsoring co-operation between the local co-operative
Osuuskauppa Maakunta and junior sports clubs in Kainuu. The research was commissioned by Osuuskauppa
Maakunta, which is a part of the national S-group. Osuuskauppa Maakunta is the leading daily consumer goods
store chain in Kainuu. The principal aim of the research was to find out how Osuuskauppa Maakunta’s sponsoring
aims are realized when sponsoring junior sports clubs. The aims include visibility and measurability of sponsoring
as well as the affects of the brand image. The research also studies the respondents’ image of
Osuuskauppa Maakunta. In addition, suggestions for further development concerning sponsoring were asked
from the juniors’ parents. One important aim of the thesis was that Osuuskauppa Maakunta can utilize the results
of the research in future projects.
The theoretical part of the thesis deals with sponsoring as a part of marketing communications, implementation
of sponsoring and sponsoring objects and their choice. The theoretical part of the thesis also deals with image
marketing, image formation and image research.
The research is a combination of quantitative and qualitative research. The research was conducted using a questionnaire
sent to the juniors’ parents of the following sports clubs: Kajaanin Haka, Sotkamon Jymy and Suomussalmen
Rasti in the summer of 2007. These clubs were chosen on the basis of consideration sampling and so the
results can be compared between clubs and locally. The number of responses was 103.
The results indicated that the sponsoring aims of Osuuskauppa Maakunta’s were not completely met when junior
sport clubs are concerned. The results indicated that sponsoring them supports Osuuskauppa Maakunta’s
brand and the reseults of sponsoring was mainly measurable. The most important development need of
Osuuskauppa Maakunta was to add visibility. The image of Osuuskauppa Maakunta was mainly good, especially
the values were realized well. Most development suggestions made by the parents suggested that Osuuskauppa
Maakunta should organize events with the clubs and give all the sponsoring money directly to junior teams instead
of the clubs. The research was successful and Osuuskauppa Maakunta can utilize the thesis results in the
future. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | SPONSOROINNIN TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN JA MIELIKUVIEN MUODOSTUMINEN : CASE OSUUSKAUPPA MAAKUNTA | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1973 | |
dc.organization | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | sponsorointi | |
dc.subject.keyword | mielikuvat | |
dc.subject.specialization | Markkinointi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |