YRITTÄJYYSKASVATUS : TEEMAVUOSI SUOMUSSALMEN KIRKONKYLÄN KOULULLA
Suvistola, Mari (2007)
Suvistola, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021808
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus tuli osaksi peruskoulujen valtakunnallista opetussuunnitelmaa vuonna 2004.
Työn tavoitteena oli tarkastella Kainuussa sijaitsevassa Suomussalmen Kirkonkylän koulussa lukuvuonna 2006 -
2007 toteutetun yrittäjyyskasvatuksen teemalukuvuoden onnistumista koulun 7. - 9. luokkalaisten mielestä. Tutkimusongelmana
oli se, miten yrittäjyyskasvatuksen teemavuosi onnistui ja näkyikö teemavuosi riittävästi. Suomussalmen
Kirkonkylän koulussa on aiemminkin ollut teemavuosia, mutta niiden onnistumisesta ei ole tehty tutkimuksia.
Teemavuosia järjestetään myös jatkossa, joten tutkimuksesta voi olla hyötyä myös tulevien teemavuosien
suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Molemmissa osissa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto koostui haastatteluista sekä kirjallisista esseevastauksista. Ensimmäinen tutkimusaineiston
keruu marraskuussa 2006 käsitti haastattelut, jotka tehtiin 7. ja 9. luokkien oppilaille. Haastatteluissa
kartoitettiin oppilaiden yrittäjyyskasvatustietämystä sekä sitä, miten oppilaat suhtautuivat yrittäjyyteen. Toisessa
osassa 7.-9. luokkalaisille annettiin toukokuussa 2007 kaksi esseekysymystä, joiden avulla selvitettiin teemavuoden
onnistumista, teemavuoden näkyvyyttä sekä oppilaiden halua ryhtyä yrittäjäksi. Haastattelututkimuksessa oli mukana
90 oppilasta ja esseevastauksiin vastasi 59 oppilasta.
Yrittäjyyskasvatuksen teemalukuvuosi onnistui Suomussalmen Kirkonkylän koulun 7. - 9. luokkalaisten mielestä
hyvin. Teemavuoden näkyvyyteen olisi kaivattu parannuksia.
Työn tavoitteena oli tarkastella Kainuussa sijaitsevassa Suomussalmen Kirkonkylän koulussa lukuvuonna 2006 -
2007 toteutetun yrittäjyyskasvatuksen teemalukuvuoden onnistumista koulun 7. - 9. luokkalaisten mielestä. Tutkimusongelmana
oli se, miten yrittäjyyskasvatuksen teemavuosi onnistui ja näkyikö teemavuosi riittävästi. Suomussalmen
Kirkonkylän koulussa on aiemminkin ollut teemavuosia, mutta niiden onnistumisesta ei ole tehty tutkimuksia.
Teemavuosia järjestetään myös jatkossa, joten tutkimuksesta voi olla hyötyä myös tulevien teemavuosien
suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Molemmissa osissa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto koostui haastatteluista sekä kirjallisista esseevastauksista. Ensimmäinen tutkimusaineiston
keruu marraskuussa 2006 käsitti haastattelut, jotka tehtiin 7. ja 9. luokkien oppilaille. Haastatteluissa
kartoitettiin oppilaiden yrittäjyyskasvatustietämystä sekä sitä, miten oppilaat suhtautuivat yrittäjyyteen. Toisessa
osassa 7.-9. luokkalaisille annettiin toukokuussa 2007 kaksi esseekysymystä, joiden avulla selvitettiin teemavuoden
onnistumista, teemavuoden näkyvyyttä sekä oppilaiden halua ryhtyä yrittäjäksi. Haastattelututkimuksessa oli mukana
90 oppilasta ja esseevastauksiin vastasi 59 oppilasta.
Yrittäjyyskasvatuksen teemalukuvuosi onnistui Suomussalmen Kirkonkylän koulun 7. - 9. luokkalaisten mielestä
hyvin. Teemavuoden näkyvyyteen olisi kaivattu parannuksia.