Liiketoimintastrategia erikoiskaupan myymälälle: Case Rukakeskus
Ojanen, Pinja (2022)
Ojanen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417852
Tiivistelmä
Globaali ja suomalainen urheilukauppa kukoistavat ulkoilun suosion ansiosta. Rukakeskus pyörittää hiihtokeskustoimintaa Rukalla ja Pyhällä, joista molemmista löytyy myös yrityksen omistamat urheilukaupat. Hiihtokeskus luo omat erityispiirteensä urheilukaupan toimintaan ja Rukakeskuksen strategia luo pohjan koko toiminnalle, myös myymälöiden osalta.
Viimeiset viisi kautta Rukakeskuksen myymälöissä on ollut kasvun aikaa. Hiihtokeskusliiketoiminta on kaiken pohja ja sen vetäessä ihmisiä tunturiin myös myymälöissä riittää asiakkaita. Myymälöiden huima kehitys ja kasvu ovat kuitenkin synnyttäneet tarpeen myymälöiden omalle strategialle, jotta kehitys ja kaupallisuus säilyisivät ja jatkuisivat tulevinakin vuosina.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata myymälöille liiketoimintastrategia. Tarkoitus on helpottaa myymälöiden käytännön toimintaa löytämällä toiminnalle tavoitteet ja painopisteet. Tutkimusongelma on myymälöiden toiminnasta puuttuva punainen lanka sekä selkeät tulevaisuuden tavoitteet. Opinnäytetyön tulisi vastata kysymykseen mihin asioihin Rukakeskuksen myymälöiden tulisi tulevaisuudessa panostaa, jotta myymälätoiminta olisi kaupallista ja kehittyisi jatkossakin? Mitkä ovat ne osa-alueet, joihin tulee keskittyä?
Opinnäytetyön tavoitteena on kyetä tutkimuksen pohjalta nimeämään painospisteet, muodostamaan strategiset mittarit ja tavoitteet myymälätoiminalle vuosille 2022–2025. Samalla tulisi kyetä nimeämään teemat eli tulevaisuuden kehityshankkeet.
Strategiaprosessin pohja on nykytilan tunnistaminen ja analysointi. Tässä opinnäytetyössä perehdytään sekä hiihtokeskusten että urheilukaupan nykytilaan. Urheilukauppa luokitellaan erikoiskaupaksi. Nykytila analyysin ohessa esitellään Rukan ja Pyhän strategiat sekä taloudellinen tilanne. Nykytilan jälkeen edetään teoriassa tulevaisuuskuvan luomisen kautta toimeenpanon suunnitteluun ja lopuksi seurantaan ja arviointiin.
Case study eli tapaustutkimus on hyvin yleinen tutkimusstrategia, kun halutaan kattava kuvaus tapauksesta ja vastataan kysymyksiin mitä, miten ja miksi. Lisäksi tapaustutkimus on hyvin monipuolinen ja helposti sovellettavissa käytäntöön. Tapaustutkimus on prosessi, jossa on tyypillistä aineistojen keskustelu, teorian ja empirian, välillä ja se toteutuu tässäkin työssä.
Tutkimusote on laadullinen ja kehittämismenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja benchmarkia. Teemahaastatteluista nousi selvästi esiin strategian kannalta tärkeät painopisteet, benchmark tuki näitä ja nosti esiin myös koko Rukakeskuksen toiminnan kannalta merkittäviä kehityskohteita.
Strategia, yrityksen kilpailuetu ja keinot, joilla yritys saavuttaa kilpailuedun, on yleensä hyvin varjeltu liikesalaisuus. Tutkimuksen antina saatiin seuraavat löydökset: tulevaisuuden avainasioita urheilukaupassa ovat ostotoiminta ja sen kautta varastonhallinta, asiakaskokemus ja sen kehittäminen sekä verkkokauppa ja digitalisaatio
Viimeiset viisi kautta Rukakeskuksen myymälöissä on ollut kasvun aikaa. Hiihtokeskusliiketoiminta on kaiken pohja ja sen vetäessä ihmisiä tunturiin myös myymälöissä riittää asiakkaita. Myymälöiden huima kehitys ja kasvu ovat kuitenkin synnyttäneet tarpeen myymälöiden omalle strategialle, jotta kehitys ja kaupallisuus säilyisivät ja jatkuisivat tulevinakin vuosina.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata myymälöille liiketoimintastrategia. Tarkoitus on helpottaa myymälöiden käytännön toimintaa löytämällä toiminnalle tavoitteet ja painopisteet. Tutkimusongelma on myymälöiden toiminnasta puuttuva punainen lanka sekä selkeät tulevaisuuden tavoitteet. Opinnäytetyön tulisi vastata kysymykseen mihin asioihin Rukakeskuksen myymälöiden tulisi tulevaisuudessa panostaa, jotta myymälätoiminta olisi kaupallista ja kehittyisi jatkossakin? Mitkä ovat ne osa-alueet, joihin tulee keskittyä?
Opinnäytetyön tavoitteena on kyetä tutkimuksen pohjalta nimeämään painospisteet, muodostamaan strategiset mittarit ja tavoitteet myymälätoiminalle vuosille 2022–2025. Samalla tulisi kyetä nimeämään teemat eli tulevaisuuden kehityshankkeet.
Strategiaprosessin pohja on nykytilan tunnistaminen ja analysointi. Tässä opinnäytetyössä perehdytään sekä hiihtokeskusten että urheilukaupan nykytilaan. Urheilukauppa luokitellaan erikoiskaupaksi. Nykytila analyysin ohessa esitellään Rukan ja Pyhän strategiat sekä taloudellinen tilanne. Nykytilan jälkeen edetään teoriassa tulevaisuuskuvan luomisen kautta toimeenpanon suunnitteluun ja lopuksi seurantaan ja arviointiin.
Case study eli tapaustutkimus on hyvin yleinen tutkimusstrategia, kun halutaan kattava kuvaus tapauksesta ja vastataan kysymyksiin mitä, miten ja miksi. Lisäksi tapaustutkimus on hyvin monipuolinen ja helposti sovellettavissa käytäntöön. Tapaustutkimus on prosessi, jossa on tyypillistä aineistojen keskustelu, teorian ja empirian, välillä ja se toteutuu tässäkin työssä.
Tutkimusote on laadullinen ja kehittämismenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja benchmarkia. Teemahaastatteluista nousi selvästi esiin strategian kannalta tärkeät painopisteet, benchmark tuki näitä ja nosti esiin myös koko Rukakeskuksen toiminnan kannalta merkittäviä kehityskohteita.
Strategia, yrityksen kilpailuetu ja keinot, joilla yritys saavuttaa kilpailuedun, on yleensä hyvin varjeltu liikesalaisuus. Tutkimuksen antina saatiin seuraavat löydökset: tulevaisuuden avainasioita urheilukaupassa ovat ostotoiminta ja sen kautta varastonhallinta, asiakaskokemus ja sen kehittäminen sekä verkkokauppa ja digitalisaatio