Muutosviestintä vahvasti kehittyvässä palvelukeskuksessa : case: Yritys X
Laamanen, Jesse (2022)
Laamanen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061517976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061517976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Yritys X:n työntekijöiden kokemuksia yrityksessä tapahtuvasta muutosviestinnästä. Taustalla oli työntekijöiden keskuudessa ilmennyt epätietoisuus muutoksia kohtaan. Tarkoituksena olikin selvittää, oliko muutosviestintä yksi tekijä yrityksessä esiintyvän muutosvastarinnan takana. Tavoitteena oli erityisesti selvittää, missä työntekijöiden mielestä oli onnistuttu ja missä olisi kehitettävää.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluita pidettiin yhteensä viisi kappaletta. Haastatteluiden avulla saatiin ennen kaikkea tietoa työntekijöiden omista kokemuksista, mutta myös aiheesta, josta ei ollut aikaisempaa tietoa yrityksessä ja jota tuli ymmärtää paremmin.
Haastatteluista saatiin selville, että Yritys X:n muutosviestinnässä olisi kehitettävää. Kehittämiskohteet kohdistuivat erityisesti muutosviestinnän ajankohtaisuuteen, avoimuuteen, kieleen sekä säännöllisyyteen. Myös muutoksien toteuttamisessa ja johtamisessa olisi kehitettävää. Teorian ja haastattelujen tuloksien pohjalta yritykselle on luotu konkreettiset kehittämisehdotukset ja muistilista muutosviestintään, joiden avulla yritys kykenee toimimaan paremmin sen osalta.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluita pidettiin yhteensä viisi kappaletta. Haastatteluiden avulla saatiin ennen kaikkea tietoa työntekijöiden omista kokemuksista, mutta myös aiheesta, josta ei ollut aikaisempaa tietoa yrityksessä ja jota tuli ymmärtää paremmin.
Haastatteluista saatiin selville, että Yritys X:n muutosviestinnässä olisi kehitettävää. Kehittämiskohteet kohdistuivat erityisesti muutosviestinnän ajankohtaisuuteen, avoimuuteen, kieleen sekä säännöllisyyteen. Myös muutoksien toteuttamisessa ja johtamisessa olisi kehitettävää. Teorian ja haastattelujen tuloksien pohjalta yritykselle on luotu konkreettiset kehittämisehdotukset ja muistilista muutosviestintään, joiden avulla yritys kykenee toimimaan paremmin sen osalta.