Vaikuttajamarkkinointi Suomen matkailualalla
Mannila, Mira (2022)
Mannila, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518021
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia Suomen matkailualalla. Työssä tutkittiin, kuinka Suomen matkailualan yritykset voisivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia, kun kohderyhmänä on yli 50-vuotiaat. Lisäksi työssä selvitettiin kuinka kyseinen kohderyhmä ottaa vastaan matkailualan vaikuttajamarkkinoinnin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Suomen matkailualasta, matkailu-markkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimushenkilöt olivat yli 50-vuotiaita henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita kotimaanmatkailusta sekä joilla on jonkinlainen kosketus sosiaaliseen mediaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla ja haastateltavia oli 4 henkilöä. Haastattelun pääkohtia oli henkilön perustiedot, henkilöiden kosketus vaikuttajamarkkinointiin, kokemus vaikuttajamarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuus.
Keskeisimpiä tuloksia tämän opinnäytetyön tutkimuksessa oli, kuinka kohderyhmä oli valmis vastaanottamaan vaikuttajamarkkinointia Suomen matkailualalla, vaikka eivät olleet törmänneet tähän kovinkaan usein. Tuloksissa nousi esille, kuinka kohderyhmä toivoi näkevänsä heidän ikäisiänsä julkisuuden henkilöitä vaikuttajamarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Suomen matkailualasta, matkailu-markkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimushenkilöt olivat yli 50-vuotiaita henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita kotimaanmatkailusta sekä joilla on jonkinlainen kosketus sosiaaliseen mediaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla ja haastateltavia oli 4 henkilöä. Haastattelun pääkohtia oli henkilön perustiedot, henkilöiden kosketus vaikuttajamarkkinointiin, kokemus vaikuttajamarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuus.
Keskeisimpiä tuloksia tämän opinnäytetyön tutkimuksessa oli, kuinka kohderyhmä oli valmis vastaanottamaan vaikuttajamarkkinointia Suomen matkailualalla, vaikka eivät olleet törmänneet tähän kovinkaan usein. Tuloksissa nousi esille, kuinka kohderyhmä toivoi näkevänsä heidän ikäisiänsä julkisuuden henkilöitä vaikuttajamarkkinoinnissa.