Koulutuksen kehittämisen katsaus 2021 : LuoVuutta epäjatkuvuuksien äärellä
Editoija
Hakala, Anne
Liimatainen, Leena
Tuomi, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-657-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-657-6
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) julkaisusarjan Koulutuksen kehittämisen katsaukset ovat ammatilliselle yhteisölle suunnattuja verkkojulkaisuja, joihin on koottu vuodesta 2014 saakka esimerkkejä korkeakoulun pedagogisesta kehittämisestä. Vuoden 2021 katsaus koottiin teemalla LuoVuutta epäjatkuvuuksien äärellä kuvaten uuteen normaaliin totuttelevaa koulutuksen kehittämistyötä. Katsauksen artikkeleista löydät kuvauksia muun muassa käytännönläheisestä tutkimuksesta ja oppijakeskeisestä kehittämistyöstä koulutussuunnittelussa, panostamisesta opiskelijoiden hyvinvointiin, digitalisaation etenemisestä sekä eri kouluasteiden yhteistyöstä koulutuksessa.
Julkaisussa esitellään tutkivaa kehittämistyötä niin opetussuunnitelmien uudistamisessa kuin koulutusten opiskelijakeskeisessä oppimismuotoilussa. Useassa artikkelissa kuvataan korona-ajan pakottaman kokonaan verkossa tehtävän työskentelyn suunnittelua, kehittämistä ja toteuttamista. Pyrkimyksenä on uudistaa ammattikorkeakoulun pedagogisia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laadun parantamiseksi vastaamaan oppijoiden tarpeita.
Tämä katsaus on vain pieni vilkaisu kehittämistyöhömme, mutta antanee näytteitä osaamisestamme sekä hyvän näkymän meneillään olevaan korkeakoulutuksen muutokseen. Antoisia lukuhetkiä artikkeleidemme parissa.
Julkaisussa esitellään tutkivaa kehittämistyötä niin opetussuunnitelmien uudistamisessa kuin koulutusten opiskelijakeskeisessä oppimismuotoilussa. Useassa artikkelissa kuvataan korona-ajan pakottaman kokonaan verkossa tehtävän työskentelyn suunnittelua, kehittämistä ja toteuttamista. Pyrkimyksenä on uudistaa ammattikorkeakoulun pedagogisia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laadun parantamiseksi vastaamaan oppijoiden tarpeita.
Tämä katsaus on vain pieni vilkaisu kehittämistyöhömme, mutta antanee näytteitä osaamisestamme sekä hyvän näkymän meneillään olevaan korkeakoulutuksen muutokseen. Antoisia lukuhetkiä artikkeleidemme parissa.